Vakit girince namazın edası farz olmuyor mu?
Vaktine yetişip de kılamadığım
CEVAP
Bir namazın vakti girince, hemen edası farz olmaz, o vakit çıkarken o vakti
kılacak kadar bir zaman kalınca edası farz olur. Vakit girince edası hemen farz
olmuyor, öyle olsa, on dakika, yarım saat, bir saat sonra kılmak haram olur.
Elbette hemen kılınırsa iyi olur, ama edası ancak vaktin sonunda farz oluyor.
Bir insan vakit girdikten sonra, namaz kılmadan ölse, o vakti kılmadığı için
sorumlu olmaz, çünkü o vakti kılacak kadar zaman kalınca edası farz olur. Ancak
bir namazın vakti gelince, bu namazı edaya [kılmaya] başlandığı vakit, kılmak
farz olur. Kılınca da farz eda edilmiş olur.
Bunun için Cuma günü zuhri ahir kılarken, (Üzerime edası farz olan) demeyip,
(Vaktine yetişip de kılmadığım son öğle namazının farzını kılmaya) diye niyet
etmelidir. Veya (Üzerime son farz olan kılmadığım öğle namazını kılmaya)
demelidir. İkisi de aynı anlamdadır.
Eğer Cuma namazı sahih olmuş ise, en son kazaya kalan öğle namazı kaza edilmiş
olur. Cuma sahih olmamışsa, bugünkü öğle namazı kılınmış olur. Burada üzerime
son farz olan değil de, ilk farz olan diye niyet edilirse, ilk kazaya kalan bir
namaz kaza edilmiş olur, öğle namazı kılınmamış olur. İlk ve son demenin önemi
buradadır. Kaza namazlarında ise, ilk kazaya diye niyet ederek başlamak
iyidir.
Müslüman olmayan ülkelerde, cemaatle kılınan bir namazda, imamın itikadından
şüphe edilmişse, cemaatle kıldıktan sonra tekrar kılarken, yine aynı
şekilde, (Vaktine yetişip de kılamadığım son ….. namazının farzını
kılmaya) diye niyet edilir. Eğer gerçekten imamın itikadı bozuk ise,
bu kılınan namaz, eda olur. İmamın itikadı düzgün ise, o vaktin son kazaya
kalan namazı kaza edilmiş olur.
Neden, kılmadığım değil de, kılamadığım demek
daha uygun oluyor denirse, kılmamakta sanki bir kusur görünüyor. Kılamamakta
ise bir mazeret olabileceği anlaşılıyor. Bir nevi özür dileme vardır. Buna
rağmen kılmadığım demekte de mahzur yoktur.
Kutuplarda sabah ve yatsı namazının vaktinin girmediği zamanlarda da böyle
niyet edilebilir. Vakit girmeyince, vaktinde kılıyorum denmez, yatsıyı
kılıyorum denir ve böylece farz diyen âlimlere uyulmuş olur. Ancak diğer âlimlere
göre, vakit girmediği için sahih olmazsa, vaktine yetişip de kılamadığım son
yatsı namazının farzına denmesi daha uygun olur. Böyle niyet edilerek yatsı
veya sabah kılınırsa, her iki kavle de uyulmuş olur.