Namaz kılarken güneş doğsa
Namaz kılarken güneş doğsa
Kendi arzusuyla namazdan çıkmak, İmam-ı a’zama göre farzdır.
İmameyn’e göre, farz değil vacibdir. Bir kimse namazın sonunda teşehhüd miktarı
oturduktan sonra kasten namaza aykırı bir iş yapsa, mesela gülse, konuşsa,
yiyip içse namazı sahih olur, fakat elinde olmadan abdesti bozulsa, bu durumda
İmam-ı a’zama göre, hemen abdest alarak, gelip selam verip, kendi isteğiyle
namazdan çıkması gerekir. (Halebî)
Abdesti bozacak bir şey, selam vermeden önce hâsıl olursa, üç mezhepte namaz bozulur.
Son teşehhüdü okumayı bitirmeden önce olursa, Hanefi’de de bozulur. (İ.
Ahlakı)
Sabah namazına gün doğmadan önce başlanır da, namaz tamamlanmadan güneş
doğarsa, namaz bâtıl olur. Ancak teşehhüd miktarı oturmuş olan kişinin
namazının bu durumda batıl olup olmayacağı hususunda ihtilâf vardır. (Mezahib-i
erbaa)
Tertip sahibi, namaz esnasında kılmadığı bir namazı hatırlarsa veya İmam-ı
azama göre, sabah namazını kılarken güneş doğarsa yahut Cumayı kılarken ikindi
vakti girerse; bunlar teşehhüd miktarı oturduktan sonra veya sehv secdesi
yaparken bile meydana gelse, o kimsenin namazı bâtıl olur. Eğer bu imam ise,
arkasındaki cemaatin namazları da bâtıl olur. (Fetava-i Hindiyye) İmameyne
göre, teşehhüd miktarı oturduktan sonra, salli barikleri okurken güneş doğsa o
namaz sahih olur.
Abdest alırken veya namaz kılarken, özrü kesilip, sonraki ikinci vaktin sonuna
kadar hiç gelmezse, özürlüyken aldığı abdesti ve namazı iade eder. Namaz
bittikten veya teşehhüd miktarı oturduktan sonra kesilirse, namazını iade etmez. (S.
Ebediyye)
Teşehhüd miktarı oturduktan sonra abdestini bozarsa, namazı tamam olur.
Teşehhüd miktarı oturduktan sonra abdesti kendiliğinden bozulursa, hemen abdest
alıp vacib olan selamı verirse yahut abdest almayıp, namazı bozan bir şey
yaparsa, mesela selam verirse, namazı tamam olur. (S. Ebediyye)
Namazın rükünlerini tamamladıktan sonra [Ettehıyyatüyü okuduktan sonra], ayağa
kalkmak gibi kendi arzusuyla namazdan çıkaran bir şey yapanın namazı
sahihtir. (Redd-ül muhtar)
Bir kimse teşehhüd miktarı oturduktan sonra, kasten namaza aykırı bir şey
yaparsa -isterse abdesti bozulduktan sonra olsun- namaz tamam olur; çünkü
farzları tamamdır. Evet, selam vermek vacib olduğu için namaz tekrarlanır.
Namaza aykırı hareketi kendi fiiliyle olmayarak oturmadan önce olursa, namaz
ittifakla bozulur. Oturduktan sonra olursa İmam- a’zama göre bozulur. İmameyne
göre sahihtir. (Dürr-ül muhtar)
Sabah namazında güneşin doğmasıyla, Cuma namazında ikindi vaktinin
girmesiyle, namaz içinde özürlünün özrünün yok olmasıyla, yaranın iyileşip
sargısı düşmesiyle, necasetle namaz kılanın necaseti gideren şeyi teşehhüd
miktarı oturduktan sonra bulmasıyla, kaza kılan kimsenin üzerine mekruh vaktin
girmesiyle meydana gelen durumlar İmam-ı a’zama göre, namazı bozar. İmameyne
göre bozmaz. (Dürer ve gurer)
Namazın sonunda teşehhüd miktarı oturup, sonra kendi iradesiyle namazdan
çıkanın namazı sahihtir. (Dürer ve gurer)
Teşehhüd miktarı oturduktan sonra kasten kahkahayla gülerse namazı
tamamdır. (Redd-ül muhtar)
Bir kısım insanlar gemide cemaatle namaz kılsalar, bir kısmı da geminin
dışında bu cemaate uysalar, teşehhüdden sonra selâm vermeden gemi hareket
ederse, gemi dışında imama uyanların namazı İmam-ı a’zama göre bozulur,
İmameyne göre bozulmaz. Sabah namazının farzını kılarken Ettehıyyatü’yü okuyup
selâm vermeden güneş doğarsa, yine İmam-ı a’zama göre namaz bozulur, İmameyne
göre bozulmaz. (Tergib-üs-salât)
Mesbukun imamı teşehhüd miktarı oturduktan sonra kahkahayla gülerse, imamın ve
mesbuk olmayanların namazları tamamdır. Mesbukun namazı bozulur; çünkü namazın
rükünleri tamam olmadan, bozan bir şey olmuştur. (Redd-ül muhtar)
Tertip sahibi bir kimse namazdayken kaza namazı olduğunu hatırlarsa;
teşehhüd miktarı oturmadan hatırladığı takdirde, namazı ittifakla bozulur.
Teşehhüd miktarı oturup selam vermeden önce hatırlarsa İmam-ı a’zama göre
bozulur; İmameyne göre bozulmaz.(Redd-ül muhtar)
Netice: Hanefi mezhebindeki üç imama da uyabilmek için, namazın
rükünlerini tamamladıktan sonra, kendi irademizle namazdan çıkmalıyız. Kendi
irademiz olmadan namazdan çıkılmışsa, İmameyn’in kavline göre namaz yine
sahihtir. Maliki’yi taklit edenlerin, kendi iradeleriyle namazdan çıkmaları
farz olduğu için, İmam-ı a’zamın kavline uymaları gerekir.