Çıplak ayakla namaz kılınırmı ?
Çıplak ayakla namaz
Sual: Kadın, çıplak ayakla namaz kılabilir mi?
CEVAP
Namaz etekliği uzun ise, ayaklar görülmüyorsa, bir mahzuru olmaz. Kadınların el
ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri, sarkan saçları ve ayaklarının
altı, namaz için Hanefi’de avrettir. Ellerin üstü avret değildir diyen âlimler
de çoktur. Bunlara göre, kadınların bileklerine kadar ellerinin üstü açık
kılmaları caiz olur. Ama, kitapların hepsine uymuş olmak için, kadınların
elleri örtecek kadar uzun kollu namazlık veya geniş baş örtüsü ile elleri
örtülü olarak kılmaları, daha iyi olur. Kadınların ayakları namazda avret
değildir diyen âlimler de varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi sünnet,
açması mekruhtur dedi. (S. Ebediyye)
Kadınların ayaklarının açık olmasında iki kavil vardır. Birinci kavle göre
mekruh, ikinci kavle göre namaz bozulur. Kadınlar, ya çorapla veya ayaklara
kadar uzun etek veya entari giyerek namaz kılmalıdır! (Mezahib-i Erbea)
Kadının topuk kemiği, bileği veya boynu yahut saçı açık olarak kıldığı namazı
sahih olmaz. İnce olup içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş, yok demektir. (Umdet-ül-İslam)
Şafii’de kadının iki elinden ve yüzünden başka her yeri her zaman avrettir.
(Hür kadının avuç içinden ve yüzünden ve ayaklarından başka bütün vücudu
avrettir. Ayaklarına avret diyenler de oldu. Nur suresindeki (Kadınlar
ayaklarını yere vurarak yürümesinler ki, ayaklarındaki örtülü ziynetlerin
sesleri işitilmesin) mealindeki âyet-i kerime ayakların avret olduğunu
göstermektedir. (Halebi-yi kebir)
Namaz dışında avrettir ve avret değildir diyen âlimler olmuştur. Bu bakımdan
namazda ve namaz dışında ayakları çorapla örtmeli, ayağı açık gezenlere de
haram işliyor dememelidir.
Çıplak ayakla namaz mekruhtur
Sual: Kadınların ayakları avret olduğu için çıplak ayakla namaz
kılamıyorlar. Erkeğin ayağı avret olmadığına göre, çıplak ayakla namaz
kılmaları Hanefi’de mekruh mudur? Hatta diz ile göbek arasını kapatarak kılsa
ne zararı olur?
CEVAP
Sadece göbek ile diz arasını örterek kılınan namaz sahih olursa da, mekruh
olur. Namaz borcundan kurtulur ise de namazdan hasıl olan büyük sevaplara
kavuşamaz. Fıkıh kitaplarında deniyor ki:
1- Namazı, temiz mest veya ayakkabıyla, ayakları örtülü olarak
kılmak, çıplak ayakla kılmaktan kat kat efdaldir. Hadis-i şerifte, örtülü
ayakla kılmak emredildi. (Dürr-ül-muhtar)
2- Resulullah ve Eshab-ı kiram, nalınla namaz kılarlardı. Namazı,
çorap veya mestle kılmalı, çıplak ayakla namaz kılan Yahudilere
benzememelidir. (Redd-ül-muhtar)
3- Namazı ayakları örtülü kılmanın sevabı çok fazladır. (Halebî,
Berika, Hadika)
4- Erkeklerin, ayakları çıplak olarak namaza durması mekruhtur.
Ayakkabı veya mest kirliyse, ayakları, temiz çorapla örtmek sünnet olur.
Namazın vacibi gibi, sünnetini de terk etmek mekruh olur. (İ. Ahlakı)
5- (Yahudilere benzememek için, namazları nalınla [meste benzer bir
ayakkabıyla] kılın) hadis-i şerifi, çıplak ayakla namaz
kılmanın mekruh olduğunu göstermektedir. (S. Ebediyye)
Ayakları örtmek
Sual: Fıkıh kitaplarında, (Secdede ayakları elle örtmek
mekruhtur)deniyor. Örtmek niye mekruh oluyor?
CEVAP
Erkeklerin çıplak ayakla namaz kılmaları mekruhtur. Çıplak ayakla namaza duran
kimse, bu mekruha mani olmak için, elleriyle ayaklarını örtmeye çalışırsa,
ikinci bir mekruh işlemiş olur.
Otururken, eli uyluklardan ayırmak mekruh olduğundan, ayağın açık olması
mekruhluğunu gidermek için, ikinci bir mekruh işlememelidir. (Halebî-yi
kebir)’de yazdığı gibi, ayakta, rükûda, secdelerde ve otururken, elleri
sünnet olduğu gibi koymamak mekruhtur. (Merakıl-felah)’da, (Sünneti
terk etmek mekruhtur. Bunun için, erkeklerin secdede, çıplak ayağını eliyle
örtmesi mekruh olur) demesi de, bu sebeptendir. (S. Ebediyye)
Çıplak ayakla namaz
Sual: Şâfiî'de, erkeklerin çıplak ayakla namaz kılması sünnet,
Hanefî'de ise mekruhtur. Herkesin kendi mezhebine göre hareket etmesi gerekmez
mi?
CEVAP
Evet. Mezhepler arasında böyle farklı hüküm çoktur. Mesela Şâfiî'de imam
arkasında Fatiha okumak farz iken, Hanefî’de harama yakın mekruhtur. Herkes,
kendi mezhebinin hükmüne göre hareket eder. Hanefî'de böyledir denince
Şâfiîlerin de öyle yapması gerekmez.
Sual: Ayağında çorabı olmayan kimse, temiz ayakkabısı ile
namaz kılabilir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Hadîkada deniyor ki:
“Ayakkabı ile kılınan namazın sevabı, çıplak ayakla kılınandan kat kat
fazladır. Üzerinde necaset görülmedikçe, sokakta gezilen ayakkabı da böyledir.
Vesvese ve şüpheye ehemmiyet verilmez.”