Namazı iade etmeyi, yani tekrar kılmayı gerektirmeyen durumlar hangileridir?
namazın iadesini gerektirmeyen durumlar
CEVAP
Bazıları şunlardır:
1- Kıbleyi bilmeyen, araştırır. Karar verdiği yöne doğru kılar.
Sonradan, yanlış olduğunu anlarsa, namazı iade etmez, çünkü araştırarak
kılmıştır.
2- İmam doğru kıldık derse, cemaat ise yanlış kıldık derse, imam
kendine güveniyorsa veya bir şahidi olursa, namaz tekrar kılınmaz.
3- Tertip sahibi olanın kaza borcu olursa, önce kazayı kılıp, sonra
vaktin farzını kılar. Önceki vaktin namazını kılmadan, vakit daraldı sanarak
vaktin namazına başlarken veya namaz içindeyken, önceki vakti kılmadığını
unutursa, namazdan sonra hatırlasa da, kıldığı namazı sahih olur; çünkü unutmak
özürdür. Tekrar kılmak gerekmez.
4- Suyu araştırıp teyemmüm ederek namaz kıldıktan sonra, suyu
görse, namazını iade etmez.
5- Hastalık sebebi, malın çalınmak tehlikesiyle veya gemide batmaya
sebep olursa veya yırtıcı hayvan, düşman görmek tehlikesi varsa, iki namazı cem
eder. Cem edemezse, farzı da gücü yettiği tarafa doğru kılar ve namazı artık
iade etmez, çünkü bu özürlere kendisi sebep olmamış, semavi yani gayr-i
ihtiyari, elinde olmadan meydana gelmiştir.
6- İki elinin ve iki ayağının, yıkaması farz olan yerleri kesik
olanın, yüzü de yara ise, teyemmüm edemeyeceğinden abdestsiz kılar ve kıldığı
namazı iade etmez.
7- Elbisenin veya vücudun bir yerine necaset gelse, bu yeri
bulamasa, zannettiği yeri yıkasa temiz olur. Namazdan sonra, necis olan yer
meydana çıksa, kıldığı namazı iade etmez.
8- Dörtte birinden azı temiz olan örtüden başka bir şey bulamayan
kimsenin, bu örtüyle kılması veya oturup ima ile kılması caizdir. Dörtte biri
temiz olan örtüyle, ayakta kılması gerekir ve kıldığı namazı iade etmez.
9- Seferi olan, bir mil içinde, içmeden fazla su bulamazsa,
namazını necasetli örtüyle kılar ve kıldığı namazı iade etmez. [Bir kara mili,
1609 metredir.]
10- Namazı kıldığında şüphe edenin, vakit çıktıysa tekrar kılması
gerekmez. (S. Ebediyye)
Unutarak yanlış yapmak
Sual: Namazda bilmeden yanlış yaparsak mesela abdestsiz kılsak yahut
dört yerine üç veya beş rekât kılsak, bunları sonra hiç hatırlamasak bu namaz
sahih olur mu?
CEVAP
Evet, sahih olur. Çünkü unutmak özürdür. Bir hadis-i şerif:
(Allahü teâlâ, ümmetimin yanlışlıkla, unutarak işlediği günahları
affetmiştir.) [İbni Mace]
Biz, namazı doğru olarak, şartlarına uygun da kılsak, abdestli veya abdestsiz
de kılsak, dört yerine üç veya beş de kılsak, Cenab-ı Hakk’ın bunda bir kârı
veya zararı olmaz. İbadeti düzgün yapmanın faydası bizedir. Biz, emre uyarak
yapmalıyız. Mesela cünüp olan, su bulamazsa teyemmüm eder. Allah'ın emrine
uyduğumuz için su ile yıkanmış gibi temiz olur, namazımızı kılarız. Yaparken
bilmeden yanlış yaparsak, unutursak, bunda bir kasıt olmadığı için
affediliyoruz. Bu da Allahü teâlânın bize büyük bir ihsanıdır.
Hazânet-ül fıkh kitabında diyor ki: İmam, namazdan sonra, abdestsiz olduğunu
hatırlarsa, abdest alıp, yeniden namazını kılar. Cemaatin yeniden kılması vacib
değildir. Abdestsiz namaz kıldığını, cemaate duyurması da vacib değildir ve
bildirmezse günaha girmez. (Rıyâd-ün-nâsıhîn)
Demek ki, abdestsiz namaz kıldıran imama uyup da, imamın abdestsiz olduğunu
bilmeyenlerin namazları sahih oluyor. İmam, cünüp olsa da böyledir. Bir hadis-i
şerif:
(İmam, namazdan sonra cünüp olduğunu hatırlasa, namazı yeniden kılar,
cemaatin namazı ise tamamdır.) [Buhârî]