Namazı huşûyla kılmak ne demektir?
Namazda huşu ve tefekkür
CEVAP
Huşu, Allahü teâlâdan korkmak demektir. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Namazları cemaatle, huşû ve hudû ile kılmalı, çünkü insanı iki cihanda
felaketlerden, sıkıntılardan kurtaracak, ancak huşû ile kılınan namazdır. İki
âyet-i kerime meali:
(Namazlarını huşû ile [Kalbleri Allah korkusuyla dolu, tadil-i
erkâna uyarak] kılan müminler, muhakkak felah buldu. [Kurtuluşa
erdi, zafere kavuştu.]) [Müminun 1, 2] (1/85)
Namazın kusursuz olması, farzlarını, vaciblerini, sünnetlerini ve
müstehablarını yerine getirmekle olur. Namazda huşû, yani her uzvun tevazu
göstermesi, bu dört şeyi yapmaktır. Kalbin hudûu, yani Allah korkusu da yine
bunları tam yapmakla olur. (Kalb hazır olmazsa, namaz da olmaz) hadis-i
şerifi, kalbin, yukarıda bildirilen dört şeyin yapılmasında hazır olması,
uyanık olması demektir. Yani bunların hepsinin yapılmasında gevşeklik
olmamasına dikkat etmektir. (1/305)
Namazın kabul olmasının şartı, haramlardan sakınmak, huşû ve takva ile kılmak
ve malayaniyi terk etmektir. (Miftah-ul-Cennet)
Takva, bütün uzuvlarını haramdan ve mekruhtan korumaktır. Malayaniyi
terk, dünya ve ahirete yaramayan işi terk etmek demektir.
Sual: Namazda huşuyu yakalamak için nelere
dikkat etmeli?
CEVAP
Namazda huşuyu yakalamak için şunlara dikkat etmelidir:
Huzuru kalb: Okuduğunu düşünmek.
Tefehhüm: Okuduğunu anlamak.
Tazim: Saygı.
Heybet: Saygı ile korkmak.
Reca: Ümit.
Haya: Utanma.
Şimdi bunları açıklayalım:
Huzuru kalb: Meşgul olduğunu, okuduğunu düşünmek, dünya işlerinden
kalbi ayırmak, tamamen meşgul olduğu işe, okuduğu Kur'ana kalbini bağlamaktır.
Gönül başka düşüncelerden ayrılır, yaptığı işten gaflet etmez ve yalnız onu
düşünürse, o zaman huzuru kalb hasıl olur.
Tefehhüm: Okuduğunu düşünüp anlamaktır. Çok kere kalb, söz ile
hazır olur, fakat manasını düşünmez. Büyük zatların namaz esnasında anladığı
öyle latif manalar olur ki, başka zaman hatırlarına bile gelmez, işte böyle
kılınan namaz, her çeşit kötülükten alıkoyar. [Namaz kılarken okuduğunu anlamak
lazım değildir. Ancak manasını biliyorsa, anlamaya çalışmalı. Yahut manasını
bildiği sure ve âyetleri okumak daha uygun olur.]
Tazim: Bir âmir, mahiyetindekine bir şey emreder, o da, kalbi huzur
içinde emredileni anlayıp yapsa da saygı duymayabilir. Onun için saygı
tefehhümden sonra gelir. Yani Allahü teâlânın emrini saygı duyarak yapmak
gerekir.
Heybet: Bu da tazimden sonra meydana gelen bir korkudur. Bu korku,
yılandan, çıyandan korkmaktan farklıdır. Bu Allahü teâlânın sevgisini
kaybetmekten meydana gelen bir korkudur.
Reca: Sevap beklemek demektir. Allahü teâlânın nimetlerini,
rahmetinin bolluğunu, namaz kılanlara Cenneti söz verdiğini ve verdiği sözde
durduğunu bilmektir. İnsan padişaha saygı gösterip korksa da bir mükafat
beklemez. Halbuki Allah’ın azabından korktuğu halde, kıldığı namazdan sevap
umar.
Haya: Kusurunu bilip, Allah’tan utanarak, namazı kusursuz kılmaya
çalışmak gerekir. Namazda Allahü teâlâya karşı saygılı olabilmek için, Onun
azamet ve celalini bilmesi, kendisini de, hakir, zelil ve Allahü teâlânın
emrine boyun eğen adi bir kul olduğunu düşünmesi gerekir. Onun azametini
bilmeyen veya inanmayan kimse Ona gerekli saygıyı gösteremez. Allah’a imanı
daha parlak, daha kuvvetli olanın huşuu da kuvvetli olur. Hazret-i Âişe
validemiz, (Resulullah bizimle konuşur, gülerdi. Ama namaz vakti
gelince adeta bizi tanımazdı)buyurmuştur.
Namaz kılarken eğer kalbin namazda değilse, boş durmuyor; mutlaka dünyalık bir
şey düşünüyordur. İnsan sevdiği şeyi çok düşünür. Bunun için Allah'tan
başkasını seven kimse, namazda sevdiklerini düşünür, Allah’ı hatırlaması zor
olur, namazda bile gaflet içinde olur.
Allahü teâlâ ne kadar iyi bilinirse, haşyet ve heybeti de o nispette artar. Hak
teâlâ, Musa aleyhisselama, (Ya Musa! Beni andığın zaman vücudun
titresin, huşu ve itminan içinde bulun. Dilin beni anarken kalbin başka yerde
olmasın, aciz bir kulun efendisinin huzurunda durduğu gibi dur) diye
vahy etmiştir.
Demek ki namaz kılarken gafletten uzak durmaya çalışmalıdır. Büyük zatlardan
bazıları o derece huzur içinde namaz kılardı ki, safta dururken sağ ve
solundakilerin kim olduğunu bilmezdi. [Hazret-i Ali’nin ayağına ok batınca,
namazda çıkartılması hadisesi meşhurdur.]
Eshab-ı kiram, (İnsanlar kıyamette dünyadaki namazlarında gösterdikleri huzur,
sükun ve namazdan aldıkları lezzet ölçüsünde haşrolurlar) buyururlardı. (İhya)
Dünya işlerini düşünmemek için
Sual: Namazda dünya işlerini düşünmemek için ne yapmalı?
CEVAP
Namazda dünya işlerini düşünmek, ihlâs noksanlığından ileri gelir. Buna sebep
olan eksiklikleri gidermeye çalışmalı. Her iş, Allah rızası için yapılırsa,
ihlâs elde edilir. Namaza başlarken, Allahü teâlâyı görür gibi, edeple namaza
başlamalı ki, namaz hakiki namaz olsun. Eğer beden namazda, kalb başka yerde
olursa, o namaz sahih olsa da, makbul bir namaz olmaz. Bunun için, (Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billahil aliyyil’azîm) dedikten
sonra namaza başlamak faydalıdır.
İslam Ahlakı kitabında da deniyor ki: İmama uyunca, imam Fatiha’yı
okurken, (Sağımda Cennet ve solumda Cehennem, ensemde Azrail aleyhisselam,
karşımda Beytullah, önümde kabir ve ayağımın altında Sırat, acaba benim sualim
kolay olur mu? Ettiğim ibadet, ahirette başıma taç, yanıma yoldaş ve kabrimde
ışık olur mu? Yoksa kabul olmayıp, eski bez gibi yüzüme vurulur mu?) diye
tefekkür etmelidir.(Miftah-ül-cennet)
Namazda zihni toparlamak
Sual: Namaz kılarken, zihni toparlayabilmek için, ne yapmak gerekir?
CEVAP
Mümin, Allahü teâlâdan korkar, Onun rahmetinden ümidini kesmez ve hatalarından
dolayı utanır. Namazda bu hâlinden ayrılıyorsa, fikri dağınık ve vesvese mevcut
demektir. Görmek, düşünmeye sebeptir. Bu bakımdan insanı meşgul edecek şeyleri,
gözün gördüğü yerlerden kaldırmalı. Namazı mümkünse loş bir aydınlıkta kılmak
iyi olur. Nakışlı seccade yerine, düz olanlar tercih edilmeli. Kıble duvarı
sade olmalı, herhangi bir levha asılı olmamalı. Hep önüne bakmalı.
Namaza başlarken Allah'ın huzuruna durduğunu, bu huzurda gafil olmanın
tehlikesini düşünmeli ve kıyametin korkunç manzarasını hatırlamalı. Kalbi
meşgul eden, dünyevî istek ve arzulardır. Nefse ceza verip bunlardan kurtarmak
gerekir. Ebu Talha hazretleri, bahçede namaz kılarken bir kuş daldan dala konup
namazını şaşırtınca, büyük bir bahçesini sadaka olarak verdi. Namazının
noksanına kefaret olsun diye böyle yaptı.
Nefsi çeşitli şekilde cezalandırarak kalbi toparlamaya çalışmalıdır. Tam huzura
kavuşamıyorum diye mücadeleyi bırakmamalı. Bir bardak dolu zeytinyağına ne
kadar su konursa, o kadar zeytinyağı dışarı dökülür, çünkü zeytinyağı suya göre
hafif olduğu için suyun üstüne çıkar. İkisi birleşmez. Dünya sevgisiyle
âhiretin kalbdeki durumu, zeytinyağı ile su gibidir. Bardak suyla dolu olunca,
zeytinyağı orada bulunmaz. Dünya sevgisi kalbi kaplamışsa, vesveseden kurtulmak
mümkün olmaz. Dünya sevgisi ne kadar azsa, kalb huzuru o kadar fazlalaşır.
Demek ki, kalbi toparlayabilmek için, dünyanın faydasız şeyleri peşinden
koşmamalı. İlim ve ihlâsla amel etmeye çalışmalı, göze çarpan ve kalbi meşgul
eden şeyleri ortadan kaldırmalıdır.
Huşu ile namaz
Sual: Huşu ile namaz kılmak için ne yapmalıdır?
CEVAP
Namazda mânasını biliyorsanız, okuduğunuzu düşünmek, iyi olur. Kendini Rabbinin
huzurunda düşünmek ve o huzurda nasıl olması gerekiyorsa, öyle bulunmak çok
iyidir. Kendinin son namazı olduğunu, son amelinin bu olduğunu, yahut kendini
sırat üzerinde düşünüp kendini toparlamak, kibriya, azamet ve celâli huzurunda,
kendini kartal pençesindeki serçe, yahut efendisinden kaçmış, yakalanıp tekrar
efendisinin huzuruna götürülmüş köle gibi bilmek, yahut her an nimetleri içinde
bulunduğu, her an kendisine muhtaç olduğu hakiki nimet sahibinin huzurunda
nasıl durulursa, öyle durmak, hiç olmazsa, general karşısına çıkan bir er gibi
bulunmak, namazda kalbi toparlamaya yardım eder. Dünyaya önem vermemek,
işlerini mesele ve düşünce vesilesi yapmamak, geldiği gibi gider, ne olduysa
öyle olur gibi, dünya hakkında hoşgörülü olup, namazda hep Rabbi ile olmak
mühimdir gibi düşünceye sahip olmak faydalı olur.
Çay ve namaz
Sual: Bir gece, dînî kitap okuyorduk. Genç bir arkadaş, (Namazdan
önce çayı içelim) dedi. Oradaki yaşlı biri, (Öyle söylenmez. Önce namazı
kılalım, sonra rahatça çayı içelim) dedi. Hangisi daha uygundur?
CEVAP
Yaşlı kişi, namazın önemini belirtmek için öyle söylemişse de, gencin söylediği
daha uygundur. Kalbi meşgul eden bir şey olursa, önce o şeyi hâlledip, sonra
namaza durmalı. Çay, yemek gibi şeyler kalbi meşgul edebilir. Önce bunları
hâlledip sonra namaz kılmak uygun olur. Yapılması gereken bir şeyler varken,
rahat namaz kılınmaz. Gerekli işleri yaptıktan sonra, namaz kılmak daha rahat
olur. Fıkıh kitaplarında, imrendiği yemeği kaçırmak korkusu, cemaate gitmemek
için özür kabul ediliyor. Yani yemekten sonra namazı yalnız kılmak caiz oluyor.
Yemek hazırken, namaz mekruh vakte girmeyecekse, önce yemek yenmeli. İki
hadis-i şerif:
(Yemek hazırken namaza durmayın!) [Müslim]
(Akşam yemeği hazırsa, namazdan önce yemeği yiyin!) [Buhârî]
Camide çok ışık yakmak
Sual: Namazı loşta mı kılmak daha uygun, yoksa yoğun ışık altında
mı?
CEVAP
Namazların huşu ve huzur içinde kılınması gerekir. Bunlara mani olacak şeyler
ortadan kaldırılmalı. Mesela seccadenin renkli olması, fazla ışık buna mani
olabilir. Atalarımız, namazların huşu ve huzur içinde kılınabilmesi için
camilere büyük pencereler koymamışlar, loş yapmışlardır.
Cuma namazı için gittiğimiz camide, avizelerde yüzden fazla ışık yandığını
gördük. Gündüz bu kadar çok ışığın yanması israf da olur. İsraf ise haramdır.
Namazdan önce ve sonraki tefekkür
Sual: Bir Müslümanın namaza durmadan önce ve namazda iken neleri düşünmesi
ve ne hâlde olması gerekir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak, Muhammed bin Kutbüddîn-i îznîkî
hazretleri, Miftâh-ül-Cenne kitabında buyuruyor ki:
“Bir Müslümanın, ezan okunmaya başlayınca, İsrâfîl aleyhisselam sûru üfürüyor
diye, abdeste kalkarken, kabrimden kalkıyorum diye, camiye giderken, mahşer
yerine gidiyorum diye, müezzin kamet getirince, cemaat saf saf olurlarken, bu
insanlar mahşer yerinde yüzyirmi saf olup, seksen safı, bizim Peygamberimizin
ve kırk safı, diğer Peygamberlerin ümmetleri olsa gerektir diye, imama uyduktan
sonra, imam, Fatihayı okurken, sağımda Cennet, solumda Cehennem, ensemde Azrail
aleyhisselam, karşımda Beytullah, önümde kabir ve ayağımın altında sırat var,
acaba, benim sualim kolay olur mu? Yaptığım ibadet, ahirette başıma taç, yanıma
yoldaş ve kabrimde çırağ, kandil olur mu? Yoksa kabul olmayıp, eski bez gibi
yüzüme vurulur mu diye düşünmesi gerekir.”
Sual: Namaz kılarken, nelere dikkat edilir ve neler
yapılırsa, namaz huşu ile kılınmış olur?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İmâm-ı Rabbânî hazretleri Mektûbât
kitabında buyuruyor ki:
“Namazları vaktinde kılmak ve vaktinde kıldığını bilmek şarttır. Namazda okunan
Kur’ân-ı kerimi sünnet olan miktarda okumalıdır. Rükuda ve secdelerde
hareketsiz durmak lazımdır. Çünkü, farz veya vaciptir. Rükudan kalkınca, öyle
dik durmalıdır ki, kemikler yerlerine yerleşsin. Bundan sonra, bir miktar, bu
şekilde durmak farzdır veya vacip yahut sünnet demişlerdir. İki secde arasında
oturmak da böyledir. Bunlara çok dikkat etmelidir. Rükuda ve secdelerde tesbih
en az üç keredir. Çoğu yedi veya onbirdir. İmam için ise, cemaatin hâline
göredir. Kuvvetli bir insanın, sıkıntısı olmadığı zamanlarda, yalnız kılarken,
rüku ve secde tesbihlerini, hiç olmazsa, beş kere söylemelidir. Secdeye
giderken önce dizler, sonra eller, daha sonra burun, en sonra da alın konur. Dizlerden
ve ellerden, önce sağdakiler yere konur. Secdeden kalkarken, önce alın
kaldırılmalıdır. Ayakta iken, secde yerine, rükuda iken ayaklara, secdede burun
ucuna ve otururken iki ellere veya kucağına bakılır. Böyle yapılırsa, kalp de,
dünya düşüncelerinden kurtulabilir, huşu hasıl olur. Peygamber efendimiz böyle
buyurmuştur. El parmaklarını rükuda açmak ve secdede birbirlerine yapıştırmak
sünnettir.”