Cenaze namazı ve defin 1
Cenaze namazı ve defin 1
Sual: Cenaze namazı kılmak farz mıdır?
CEVAP
Farzı kifayedir. Birkaç kişi namazı kılarsa diğerlerinden bu farz sakıt olur
[düşer]. Yani bir müminin vefat ettiğini haber alan erkeklere, erkek yoksa,
kadınlara cenaze namazı kılmak, gasl, techiz ve defn farzı kifayedir.
Sual: Cenaze için namaz olur mu?
CEVAP
Cenaze namazı, Allah için namaz ve ölen kimse için duadır.
Sual: Cenaze namazının kabul olması için şartlar nelerdir?
CEVAP
Altı şart vardır:
1- Meyyit [ölü] Müslüman olmalıdır.
2- Yıkanmış olmalıdır. Yıkanmadan gömülen, üzerine toprak atılmamış
ise, çıkarılıp yıkanır, sonra namazı kılınır. Cenazenin ve imamın bulunduğu yer
temiz olmalıdır. Cemaatinki şart değildir. Çünkü, yalnız imamın kılması ile
farz yapılmış olur.
3- Cenazenin veya bedeninin yarısı ile başının veya başsız yarıdan
fazla bedenin, imamın önünde bulunması lazımdır.
4- Cenaze, yerde veya yere yakın, ellerle tutulmuş veya taşa konmuş
olmalıdır. Başka bir yerde bulunan veya hayvan üstünde veya el ile yüksekte
tutulan cenazenin namazı kabul olmaz. Cenazenin başı, imamın sağına, ayağı
soluna gelecektir. Tersine koymak günahtır.
5- Cenaze, imamın önünde hazır olmalıdır.
6- Cenazenin ve imamın avreti örtülü olmalıdır.
Cenaze namazının farzı ikidir:
1- Dört kere tekbir getirmektir.
2- Ayakta kılmaktır. Özürsüz, oturarak veya hayvan üstünde kılmak
caiz değildir. Yağmurdan, çamurdan dolayı hayvandan inemezse caiz olur.
Sual: Cenaze namazı için niyet farz mı?
CEVAP
Evet.
Sual: Cenaze namazının sünneti kaçtır?
CEVAP
Cenaze namazının sünneti üçtür:
1- Sübhaneke okumak.
2- Salevat okumaktır. Çünkü, duadan önce salevat okumak, duanın
sünnetidir.
3- Kendine, ölüye ve bütün Müslümanlara af ve mağfiret için dua okumak.
Sual: Cenaze namazı nasıl kılınır?
CEVAP
Maddeler hâlinde bildirelim:
1- Önce, (Allah için namaza, meyyit [ölü] için duaya) diye niyet
edilir.
2- İlk tekbir alınır, yani Allahü ekber denir, iki el bağlanır,
Sübhaneke okunur. Sübhaneke okurken (Ve celle senâüke) de ilave edilir. Fatiha
okunmaz.
3- İkinci tekbirden sonra, teşehhüdde okunan Salli Bârikler okunur.
4- Üçüncü tekbirden sonra, cenaze duası okunur. Cenaze duasını bilmeyen, Rabbena
âtina duasını okur veya yalnız (Allahümmağfirleh) der yahut dua niyetiyle
besmelesiz Fatiha okur.
5- Dördüncü tekbirden sonra, hemen sağa ve sonra sola selam
verilir. Selam verirken, cenazeye ve cemaate niyet edilir. Sağa selam verirken
sağ el indirilir, sola selam verirken sol el indirilir. Yahut okuma bitince iki
el birden indirilse de olur.
6- Namaza geç yetişen, imam herhangi bir tekbiri getirirken,
beraber tekbir getirip namaza başlar. Bu tekbire iftitah tekbiri olarak niyet
eder. İmam selam verdikten sonra, kaçırdığı tekbirleri birbiri arkasından
söyleyip, bir şey okumadan selam verir. Dördüncü tekbire de yetişemeyen, namazı
kaçırmış olur.
7- Cenaze namazının dört tekbirinden her biri, bir rekât gibidir.
Dört tekbirin yalnız birincisinde eller kulaklara kaldırılır. İndirilince,
göbek altına bağlanır. Sonraki üç tekbirde eller kaldırılmaz.
Sual: Cenazede de ön safta namaz kılmak daha sevap mıdır?
CEVAP
Hayır, cenazede son safta kılmak daha sevaptır.
Sual: Cenaze olduğu zaman, Âyet-el kürsiyi ve tesbihleri okumayarak
sünnet terk etmek uygun mudur?
CEVAP
Cenaze sebebiyle sünneti terk etmek uygun değildir. Cenaze namazını acele
kılmak müstehaptır. Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez. Cemaatin çok
olması için, cenazeyi saatlerce bekletip, sonra acele ederek Âyet-el kürsiyi ve
tesbihleri terk etmek, özürsüz bir sünneti terk etmek, ortadan kaldırmak ve
hele önem vermemek çok yanlıştır.
Sual: Akıl baliğ olmamış çocuk, cenazeyi yıkayabilir mi ve
cenazenin namazını kıldırabilir mi?
CEVAP
Çocuğun cenaze yıkaması caiz ise de, namazını kıldırması caiz değildir.
Sual: Cenazeyi yıkarken kıbleye karşı yan yatırarak mı yıkamak
gerekir?
CEVAP
Cenaze, göbek ile diz arası örtülü olarak, sırt üstü veya kolay olan şekilde
yatırılır. Kıbleye karşı yatırmak sünnettir.
Sual: Sabah ölmüş bir kişinin cenaze namazını, cemaat çok olsun
diye öğle namazından sonraya bırakmak uygun mudur?
CEVAP
Cemaat çok olsun diye, cenaze namazını vakit namazlarından sonraya bırakmak
mekruhtur.
Cenazeye kalkmak
Sual: Cenazeyi görenin saygı duruşuna kalkması caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Musallada cenaze namazı için bekleyenler, cenaze yere konmadan
önce ayağa kalkmazlar. Surret-ül-fetava kitabında, (Musallada
oturanlar, cenaze gelince ayağa kalkmamalıdır) denmektedir.
Merak-ıl-felah ve Dürr-ül-Muhtar’da, cenazeyi görenin, saygı
duruşu olarak ayağa kalkmasının caiz olmadığı yazılıdır.
Resulullah efendimizin cenaze görünce kalktığı, geçtikten sonra oturduğu ve
(Siz de böyle yapın!) diye emrettiği bildirildiyse de, bu emir nesh edildi,
yani bir zaman sonra bu emrini değiştirdi. (Halebî, S. Ebediyye)
Sual: Cenazeye toprak atanların, elindeki küreği başkasına vermeyip
yere atması doğru mudur?
CEVAP
Yanlıştır. Başkasına verince, melekler, şaşırıp yanlışlıkla sevabı o kürekle
son toprak atana yazar diyorlar. Bu çok yanlıştır. Hâşâ, melekler şaşırmaz,
yanlış iş yapmaz. Hiç kimsenin sevabını başkasına yazmaz. Küreği yere atmayıp
başkasına vermek daha uygundur.
Sual: Mezar başında ayakta durmak uygun mudur?
CEVAP
Cenazeyi kabir başına koyunca, iş yapmayanlar oturmalı veya çömelmeli, gayrı
müslimler gibi ayakta durmamalıdır.
Sual: Cenaze defnedilirken neler okumalıdır?
CEVAP
Cenaze defnedilirken, Kadir, Kâfirun, Nasr, İhlas, Felak, Nas ve Fatiha surelerini
okumak, ölü için dua ve istigfar etmek müstehaptır. Bekara suresinin başını ve
sonunu okumak da müstehaptır.
Sual: Cenaze götürülürken yüksek sesle tekbir getirilebilir mi?
CEVAP
Cenaze götürülürken, yüksek sesle tekbir, tehlil, ilahiler okumak bid’at ve
günahtır. (Halebi, Merakıl-felah, Tahtavi haşiyesi, Nimet-i İslam,
Şir’a şerhi)
Sual: Ölü için matem tutmak, siyah elbise giymek, siyah perde ve
rozet, işaret asmak, matem işaretleri, resmini taşımak caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. (Hazânet-ür-rivâyât)
Sual: Cenaze defnedildikten sonra, mezarlıkta bulunanların, cenaze
sahiplerine taziyede bulunmaları bid’at midir?
CEVAP
Bid'at değildir.
Sual: Cenaze sahibine rast gelince taziye etmek, yani başsağlığı
dilemek sabır tavsiye etmek müstehap mıdır?
CEVAP
Evet müstehaptır.
Sual: Taziye için neler söylemelidir?
CEVAP
Taziye için, (Allahü teâlâ güzel sabretmeni nasip etsin, rahmetlinin
günahlarını affetsin) gibi bir şey söylenir.
Sual: Ölü için kaç güne kadar taziye etmek uygun olur?
CEVAP
Üç günden sonra taziye yapmak mekruhtur. Ancak uzakta olanlar ve yakın olup da,
geç haber alanlar için mekruh olmaz.
Sual: Ölü için, çeşitli kimselerin sessiz olarak çeşitli cüzler
okuyup, Kur'an-ı kerimi hatmetmeleri ve her birinin okuduğunun sevabını ölünün
ruhuna göndermeleri veya birinin hepsi yerine hediye etmesi, yani hatim duasını
yapması, okuyanların da âmin demeleri caiz midir?
CEVAP
Caiz ve çok faydalı olur.
Sual: Peygamber efendimiz, bir borçlunun cenaze namazını kılmak
istememiş, bir başkası borcu üzerine alınca kılmıştır. Borçlu ölenin cenaze
namazı kılınmaz mı?
CEVAP
Kılınır. Peygamber efendimiz kul borcu ile ölmemenin önemini göstermek için
bildirdiğiniz harekette bulunmuştur.
Sual: Hangi Müslümanın cenaze namazı kılınmaz?
CEVAP
Şu dört kişinin cenaze namazı kılınmaz: 1- Bâginin yani haksız
olarak halifeye isyan edenler, dövüşürken öldürülürse, 2- Müslümanların
yolunu kesen hırsızlar, dövüşürken öldürülürse, 3- Zulüm ile
meşhur olan kabileler, dövüşürken ölürse, 4- Silah ile ev
basan kimse, o zaman öldürülürse, cenaze namazı kılınmaz.
Sual: Kadınların cenaze namazı kılması caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir, mekruhtur. Bu hususta Diyanet İşleri Başkanlığı yayınlarından
Sahih-i Buhari muhtasarı, Tecrid-i sarih tercümesi isimli kitabın üçüncü cilt,
361. sayfasında özetle deniyor ki:
(Ümmü Atıyye radıyallahü anhanın rivayeti şöyle:
(Biz kadınlar, Resulullah tarafından cenazeyi takip etmekten nehyolunduk.
Cenazeye ittibâ’, bizim üzerimize farz kılınmadı.) Bu hadisi, Buhari
hayz bahsinde zikretmiştir.
Taberani’nin rivayetine göre, Ümmü Atıyye anlatır:
Resulullah Medine’ye hicret ettiğinde Medine kadınlarını bir evde topladı.
Sonra Hazret-i Ömer’i bize gönderdi. Hazret-i Ömer, “Ben Resulullahın size
gönderdiği bir elçisiyim. Kadınların cenazeye çıkmasını nehyetti” dedi.
İbni Münzir de, İbni Mesud’un, İbni Ömer’in, Hazret-i Âişe’nin, Ebu Ümame’nin,
kadınların cenaze iştiraklerini kerih gördüklerini rivayet etmiştir.
İbrahim Nehai’nin, Hasan-ı Basri’nin, Mesruk’un, İbni Sirin’in, Evzâi’nin,
Ahmed’in, İshâk’ın da kerâhetine hükmettiklerini bildirmiştir.
Süfyan-i Sevri de kadınların cenazeye iştirakini bid’at addetmiştir. İmam-ı
a’zam Ebu Hanife de: “Kadınlara cenaze takibi uygun değildir” demiştir. İbni
Abbas, Kasım, Salim, Zühri, Rebia, Ebü’z-Zinâd’dan cevazı rivayet edilmiştir.
İmam-ı Malik bu hususta yaşlı kadınlara ruhsat vermiş, gençler için hoş
görmemiştir. İmam-ı Şafii de mekruhtur, fakat haram değildir, demiş. İmam-ı
Malik’ten kerâheti hakkında da bir rivayet vardır.
Ebu Ya’lâ’nın bildirdiği hadis-i şerifte, Hazret-i Enes demiştir
ki:
Resulullah ile bir cenazeye gitmiştik. Resulullah (orada) gördüğü kadınlara
sordu:
- Cenazeyi omuzlar mısınız?
- Hayır, omuzlamayız.
- Ya ölüyü defneder misiniz?
- Hayır.
- Öyle ise hiçbir sevaba nail olmayarak evinize dönünüz, buyurdu.
Netice olarak kadınların cenaze nakline iştirakleri caiz görülmemiştir. Şu
kadar ki, cenazeyi nakledecek erkek bulunmazsa, böyle istisnai vaziyet bir
zarurettir. Bu surette caiz görülmüştür.
Demek ki, kadına cenaze namazı farz değildir. Hiçbir erkek yoksa, o zaman kadın
cenaze namazını bizzat kendisinin kıldırması caiz oluyor. Böyle bir mecburiyet
yoksa, cenaze namazına katılması, kerih görülmüştür.
Sual: Ölüler için sadaka, mevlid gibi hayrat belli günlerde mi
yapılır?
CEVAP
1., 3., 7., 40., 52. veya 53. günü helva ve benzeri şeyler dağıtmak doğru
değildir. 7. ve 40. gününde yapılan hatim ve sadaka gibi hediyeleri öldüğü gün
hemen göndermeli, birinci günü yaparak imdadına bir an önce yetişmelidir. 7.
veya 53. gecelerine bırakmak, boğulmak üzere olan birine, "Biraz bekle,
yardıma birkaç gün sonra geleceğim" demeye benzer. Bunun belli gün veya
gecede yapılmasının aslı yoktur. Ölüler için sadaka, mevlid gibi hayratın belli
günlerde yapılması Hristiyanlardan geçmiştir. (40. gün burnu düşer, 53. gecesi
çürümeye başlar) gibi sözler doğru değildir.
Sual: Cenaze için verilen sâla caiz midir?
CEVAP
Bid'attir.
Sual: Tanımadığımız bir cenaze olunca, ardından
"Allah rahmet eylesin" denir mi?
CEVAP
İlla bir şey demek lazım değildir. Ama cenazeyi tanıyan biri varsa mesele yok,
o ne derse öyle denir.
Sual: Cami içine cenazeyi sokarak cenaze namazı kılmak caiz midir?
CEVAP
Cenazeyi cami içine koyup namazını kılmak haramdır. Hadis-i şerifte buyuruluyor
ki:
(Bir ölünün namazını cami içinde kılana sevap yoktur.) [İbni Mace]
Cenaze namazı kılarken
Sual: Sual: Caminin dışında kılınan cenaze namazına caminin
içindekiler de uyabilir mi?
CEVAP
Cenaze dışarıda, cemaatin bir kısmı camide olursa, caiz diyenler varsa da,
böyle de kılmak haram olur. Cemaat de dışarıda kılmalı. Çünkü camiler, beş
vakit namaz kılmak, buna bağlı olan sünnet ve nafile namazları kılmak için,
okumak, vaaz ve ders için yapılmıştır. Yağmur, fırtına ve hastalık gibi
özürlerle, cenaze namazı camide kılınabilir, fakat, cenaze camiye sokulamaz. (Hidaye)
Sual: Cenaze namazını öldüğü şehirde kıldıktan sonra, gömüldüğü
şehirde de kılmak caiz mi?
CEVAP
Birinci namaz farzdır. Bir daha kılınırsa nafile olur. Hanefi’de cenaze
namazını nafile olarak kılmak mekruhtur.
Sual: Ölü yıkanmadan yanında Kur'an-ı kerim okumak mekruh mudur?
CEVAP
Ölü yıkanmadan önce, yanında Kur'an-ı kerim okumaya mekruh diyen âlimler var
ise de, ölünün üzeri örtülü iken ve yatağına bitişik olmayarak, sessiz okumak
caizdir. (Redd-ül Muhtar)
Gözyaşı ve ter
Sual: Müslüman bir ölünün terlemesi ve gözünden yaş gelmesi neye
alamettir?
CEVAP
Hayra alamettir.
Sual: Müslüman ölü için, toprağı bol olsun demek caiz midir?
CEVAP
Hayır. Kâfir için söylenir.
Sual: Tabutun üzerine örtülen örtüde ne yazmaktadır?
CEVAP
Tabutun üzerindeki âyet-i kerimedir. (Her nefs [herkes] ölümü
tadıcı)demektir.
Sual: Cenaze namazı kılınmadan defnedilen bir ölünün, namazı
kılınır mı?
CEVAP
Defnedilen cenazenin namazı kılınmamışsa, koktuğu zannedilmedikçe, kabri
üstünde namazı kılınır. Koktuğu zannediliyorsa namaz kılınmaz. Kokmaya başlama
zamanı, toprağın cinsine, mevsimine, sıcaklığa, soğukluğa, mevtanın zayıf ve
şişman olmasına göre değişir. Kokma işi, üç gün ile bir ay arasında değişir.
Sual: Cenaze namazı kılarken ayakkabılarımızı çıkarmak gerekir mi?
CEVAP
Altı necis olan ayakkabıyla veya necis yere basarak, cenaze namazı kılınamaz,
bu ayakkabıyı çıkarıp, temiz olan üst tarafına basarak kılınırsa sahih
olur. (S. Ebediyye) Böyle açıkça necaset görünmedikçe,
ayakkabıyı çıkarmak gerekmez.
Sual: Cenaze namazını kılanların çok olması iyi midir?
CEVAP
Cenaze namazında cemaatin çok olması iyidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kırk müslüman, bir Müslümanın namazını kılarsa, Allahü teâlâ, ölü için
yaptıkları duayı kabul eder.) [Müslim]
(Bir müslüman ölür de, üç saflık Müslüman bir cemaat, namazını kılarsa, o
kimse, Cennete girmeye hak kazanır.) [Tirmizi]
(Cenaze namazında yüz Müslüman bulunan mevtayı Allahü teâlâ mutlaka
affeder.) [Taberani]
(Bir Müslümanın iyi olduğuna dört komşusu şahitlik ederse, Allahü
teâlâ, "Ben sizin bildiğinizi kabul ettim. Onun bilmediğiniz
hususlarını da affettim" buyurur.) [Ebu Ya’la]
(Bir Müslümanın iyiliğine dört müslüman şahitlik ederse, Allahü teâlâ onu
Cennete koyar.)
[Buhari]
(Bir müminin cenazesinde, kırk Müslüman bulunursa, Allahü teâlâ o kırk
kişiyi bu Müslümana şefaatçi kılar.) [Müslim]
Sual: Cenazede okunan duayı bilmeyen kimse ne yapar?
CEVAP
Cenaze duası yerine (Rabbena âtina...) okunur. Yahut besmele çekilmeden dua niyetiyle
Fatiha okumak da olur. Dua, ölünün affına sebep olur.
Sual: Cenaze namazında eller ne zaman bırakılır?
CEVAP
Sağa selam verirken sağ el, sola selam verirken sol el salınır. Selam vermeden
iki eli birlikte indirmek de caizdir.
Sual: Kitaplarda, (Cenaze namazında selam verirken cenazeye ve
cemaate niyet edilir) diyor. Niyet namaza dururken yapılmaz mı?
CEVAP
Namaza dururken yapılan niyet ayrı, namaz bitip selam verirken yapılan niyet
ayrıdır. Biri namaza başlamak için niyettir, diğeri de en sonda selama ortak
etmek için yapılan niyettir.
Beş vakit namazı kılıp selam verirken, sağ omzumuzdaki meleğe, sağımızdaki
cemaate ve imam sağda ise imama da niyet edilir. Peygamber efendimize de niyet
etmek iyi olur. Sola selam verilirken de, sol omzumuzdaki meleğe ve soldaki
cemaate niyet edilir. İmam solda ise imama da niyet edilir.
Cenaze namazı bitip selam verilirken de, cenazeye, sağımızdaki ve solumuzdaki
cemaate niyet edilir.
Baştaki niyet ayrıdır. Kitaplarda bildirilen, selam verilirken yapılacak
niyettir. Cenaze namazını kılmaya başlarken, (Allah için namaza, meyyit için
duaya) diye niyet edilir.
Sual: Gemide ölen veya şehit olan kişi, nasıl defnedilir?
CEVAP
Gemide ölen, karaya gidinceye kadar kokacak ise, yıkanır, kefenlenir, namazı
kılınır. Kâfirlerce şehit edilmişse, yıkanmaz, kefene sarılmaz. Kefen
miktarından fazla elbisesi soyulup çamaşırla defnedilir ve cenaze namazı
Hanefi’de kılınır, Şafii’de kılınmaz. (Redd-ül Muhtar)
Sual: İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı?
CEVAP
İntihar etmek çok büyük günah ise de, intihar eden kâfir olmadığı için de
cenaze namazı kılınır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Müslüman her ölünün cenaze namazını, intihar etmiş olsa da kılınız.) [Deylemi]
Sual: Gaibe, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı
kılmak caiz midir?
CEVAP
Hanefi ve Maliki’de gaibe cenaze namazı kılmak caiz olmaz. Peygamber efendimiz,
Necaşi için kılmışsa da, bu ona mahsus idi. Şafii ve Hanbeli’de, gaibe cenaze
namazı kılmak caizdir. Hanbeli’de kılabilmek için aradan bir ay geçmiş olmamalıdır! (Halebi,
M. Erbea)
Sual: Bir cenaze olunca, imam, "Bunu nasıl bilirsiniz?"
diye soruyor. Böyle söylemek caiz midir? Cenaze için, "iyi biliriz"
demenin ölüye ne faydası olur?
CEVAP
Cenaze için "Nasıl bilirsiniz?" diye sormak caizdir. "İyi
biliriz" demek faydalıdır. Enes bin Malik hazretleri bildirir: Bir cenaze
kötülenince Resul-i ekrem, (O cezayı hak etti) buyurdu. Başka
bir cenazeyi de övdüler. Buyurdu ki:
(Ona da iyilik vacip oldu. Bunu övdünüz Cenneti, ötekini kötülediniz
Cehennemi hak etti. Sizler yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz.) [Buhari]
Sizlerden maksat, salihlerdir. Fâsıklar, dinsizler Allah’ın şahitleri değildir.
Onların sözleri ile bir kimse Cenneti veya Cehennemi hak etmez. Salihler,
müslümanlara hüsn-i zan eder. Salih, zan ile hiçbir müslümana kötü demez. Böyle
salihlerin, günahkâr müslümanlar hakkındaki şahitliğini Hak teâlâ kabul eder.
Ölülerimizi, hayırla anmalıyız. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölülerinizi iyilikle anın. Eğer Cennetlikse, kötü söylemekle günahkâr
olursunuz. Cehennemlik ise, zaten içinde bulunduğu hâl kâfi gelir.) [Nesai]
(Müslüman cemaat, ölünün iyiliğine şahitlik ederse, Hak teâlâ, meleklere
buyurur ki: Şahit olun, bu şahitliği kabul ettim. Ölünün de kötülüklerinden
vazgeçtim.) [İ.Ahmed]
Sual: Cenazeyi taşırken önce hangi taraftan tutmalıdır?
CEVAP
Cenaze taşımakta önce ön tarafta, ölünün sağ tarafı, sağ omuza alınıp, on adım
taşınır. Sonra, arka sağ bacak tarafı sağ omuzda, on adım taşınır. Sonra
cenazenin arkadan bakılışa göre tabutun sağ tarafına geçip, sol omuzda, on adım
önde, on adım arkada taşınır. Hepsi 40 adım eder. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Cenazeyi 40 adım taşıyanın 40 büyük günahı affolur.) [İ.Asakir]
Cenazeyi taşıdıktan sonra, cenazenin arkasından, Şafii’de önünden yürünür.
Sual: Birkaç cenazenin namazını birlikte kılmak caiz midir?
CEVAP
Birkaç cenaze birlikte ise, her birinin namazını ayrı kılmak efdaldir. Hepsi
için bir namaz kılmak da caizdir. Bunun için, birinin başı ötekinin ayağına
gelmek üzere sıralanır. İmam, derecesi yüksek olanın önünde durarak kılar.
Cenazelerin bir kısmı imamın sağında, bir kısmı da imamın solunda bulunur.
Yahut, hepsini imamın önünde olarak yan yana koyup, imam hepsinin göğsü
hizasında durur. Önce erkekler, sonra kadın cenazesi konur.
Bunlar için niyet ederken, erkek veya kadın olduklarını söylemek şart değildir.
Söylenmesinde de mahzur yoktur.
Sual: Bir cenaze, bir kabirden başka bir kabre nakledilirken tekrar
cenaze namazı kılınır mı?
CEVAP
Kılınmaz. Kılınırsa bid'at olur.
Sual: Dinimizde cenaze marşı diye bir şey var mıdır?
CEVAP
Dinimizde cenaze marşı diye bir şey yoktur. Batıdan gelme, bâtıl bir iştir.
Zaten cenaze marşı düzenleyenler, dinin emri olduğu için değil, Batıya uymak
için yapıyorlar.
Sual: Şafii’de şehidin namazı kılınmaz. Şehit Hanefi mezhebinde
olsa, Şafiiler yine şehidin namazını kılmazlar mı?
CEVAP
Ölünün mezhebine göre değil, dirilerin mezhebine göre hareket edilir. Şehit
Şafii olsa da, Hanefiler şehidin namazını kılarlar. (Hulasat-üt-tahkik)
Sual: On yıl önceki ölünün cenaze namazını kılmak bid'at mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Van’da cenaze çıkan eve giren herkes, Fatiha diyor. Herkes
Fatiha okuyup ölüye bağışlamak bid’at mi?
CEVAP
Âdette bid'at olduğu için caizdir.
Sual: Camiye namaz için gidince, Müslümanların cenaze namazı
kıldığını görüyoruz. Bu cenaze kim diye sormadan, namazını kılmakta mahzur var
mıdır?
CEVAP
Mahzuru olmaz. Oradaki Müslümanlara hüsnüzan edilmiş olur.
Sual: Cenazeye çiçek götürülür mü?
CEVAP
Çiçeğin hiç faydası yoktur. Fakat kabre çiçek dikmek faydalıdır.
Sual: Cenaze işlerini ücretle yapmak caiz midir?
CEVAP
Ölüyü yıkamak, kefenlemek, cenaze namazı kılmak ve gömmek farz-ı kifayedir. Bu
farzları, ücretsiz olarak Allah rızası için yapmak lazımdır. Cenazeyi parasız
yıkamak çok sevabdır. Ücret istemek de caizdir. Ancak, parasız yıkayan yoksa
para istemek caiz olmaz. Cenaze taşımak, kabir kazmak ücreti de böyledir.
Sual: Mezar taşı dikmek caiz midir?
CEVAP
Evet.
Sual: "Biri baş, diğeri ayak ucuna olmak üzere, iki tane mezar
taşı dikmek şart" deniyor. Bir tane mezar taşı dikilse mahzuru olur mu?
CEVAP
Mezar taşı dikmek şart değil, sadece caizdir. Yani dikilse de, dikilmese de
olur. Mezar taşı, bir tane de olur, iki tane de olur. Hatta kabri korumak için
etrafını taşla, betonla, demir parmaklıkla çevirmek caizdir.
Sual: Taş üzerine âyet-i kerime, mübarek isimler, şiir, methiye
gibi şeyler yazmak caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Kötü bir bid'attir. Bazı âlimler, mezar taşına sadece isim ve
ölüm tarihinin yazılmasının caiz olduğunu bildirdiler. Bunları İslam harfleri
ile yazmalıdır.
Sual: Süslü aile mezarı yapmak caiz midir?
CEVAP
Âlimlerin kabirlerini korumak için türbe, bina yapmak caizdir. (Halebi)
Sual: Kabir üzerine taş, çimento, demir parmaklık yaparak korumak
caiz midir?
CEVAP
Evet caizdir.
Sual: Cenazeyi ebedi istirahatgâhına tevdi ettik diyorlar. Kabri
ebedi yer sanmak Cenneti, Cehennemi inkâr değil midir? Sonra kabir istirahat
yeri midir?
CEVAP
Ahireti inkâr kastı ile söyleniyorsa elbette küfür olur. Çünkü kabir, ebedi
değil, geçicidir, ya Cennet bahçesi veya Cehennem çukurudur. Ebedi kelimesini
sonsuz anlamında değil, uzun müddet manasında kullanarak, (iyi biliriz)
manasında kullanarak, defnedilen müslümanlar için ebedi istirahatgâh demek
caizdir. Cennet bahçesinde de istirahat edilir.
Sual: Kadınların türbe ve kabir ziyaretlerine gitmeleri caiz midir?
CEVAP
Kadınların kabir ziyaretleri caiz ise de, sık sık gitmeleri uygun değildir.
Hayzlı iken de gitmek caizdir. Hayzlı iken ezbere de olsa, Kur'an-ı kerim
okunmaz. Sadece dua âyetleri, dua niyetiyle okunabilir. Dua niyetiyle Fatiha
okunabilir. Tesbih ve zikir çekilir.
Sual: Kabir üzerine su dökmek iyi olur deniyor. Dökülmezse ne olur?
CEVAP
Kabir üzerine su dökmek sünnettir. Dökülmezse, sünnete uyulmamış olur, sevabı
noksan olur. Başka mahzuru olmaz.
Sual: Mezarlıktaki otları koparmak uygun mudur?
CEVAP
Mezarlıktaki yeşil otları, dalları koparmak mekruhtur. Kuru otları koparmak
caizdir. Kabir üzerine herhangi bir çiçek dikmek ölüye faydalıdır, iyidir.
Sual: Ölü çürüyüp toprak olduktan sonra, buraya tarla, bina yapmak
caiz olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Mezarlar, sel, ırmak suları altında kalırsa, çıkarıp başka
yere gömmek caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir.
Sual: Eski kâfir mezarlarında, kâfirlerin alametleri kalmayınca,
buraya müslümanlar gömülebilir ve cami yapılabilir mi?
CEVAP
Evet. Nitekim, Medine’de Mescid-i nebinin yeri önce kâfirlerin
kabristanı idi. Kazılıp, kemikler başka yere götürülüp, buraya mescid yapıldı.
Sual: Avrupa’da ölen bir yakınımızı, kâfirlerin mezarlığına
koymakta mahzur var mıdır?
CEVAP
Müslüman kabri Cennet bahçesi, kâfirin mezarı Cehennem çukuru olur. Kâfir
mezarlığına zulmet yağar. Müslüman o kabirde azap görmez ise de, kâfirlere inen
zulmetten rahatsız olur. Onun için Müslüman kabristanına koyma imkanı varsa onu
tercih etmelidir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ölülerinizi salih bir kavmin arasına defnedin. Çünkü diriler kötü komşudan
rahatsız olduğu gibi, ölüler de kötü komşudan rahatsız olur.) [Ebu
Nuaym]
Tabutla gömmek
Sual: Cenazeyi tabutla gömmek daha iyi midir?
CEVAP
Toprak çürük, nemliyse erkeği kabrin içine tabutla koymak caiz olur. Toprak
kuru ve sağlamsa erkeği tabutla gömmek mekruh olur. Ölünün altına keçe, hasır
gibi şeyler sermek de mekruhtur. Tabutla gömünce tabut içine biraz toprak
konur. Kadınları, her zaman tabutla gömmek daha iyi olur. (S. Ebediyye)
Sual: Ölüyü, altın, gümüş veya madeni diş ile gömmek caiz mi?
CEVAP
Kıymetli mal ve ziynetle gömmek caiz değildir.
Sual: Beş aylık çocuğun kabri büyük insan kabri gibi mi olmalıdır?
CEVAP
Büyük insan gibidir. Mümindir, derin olması iyi olur.
Sual: Kabir kazınca su çıktı. Susuz yer yok. Buraya defin caiz mi?
CEVAP
Zaruret olunca caizdir.
Sual: Yer darlığı sebebiyle üst üste katlı mezar yapmak caiz mi?
CEVAP
Zaruret olursa caiz olur. Zaruretsiz caiz olmaz.
Sual: Vefat etti yerine, irtihal buyurdu demek caiz mi?
CEVAP
Evet. İrtihal = dünyadan ahirete göçmek demektir.
Sual: Ölen kadını kefenlerken, avret yerine bez koymak caiz mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Tebarekeyi okuyana kabir suali olmaz mı?
CEVAP
Evet.
Sual: Ölü sahibi, taziyeyi kabul için evde üç gün durması gerekir
mi?
CEVAP
Durması caizdir. Ama durmaması iyidir. İbni Âbidin hazretleri, (Ölü sahibinin
taziye için evinde oturması mekruh, kabristandan çıkarken taziye mekruh
değildir) buyuruyor.
Sual: Ölüyü taziyeye gelenlere bir şeyler ikram etmek caiz mi?
CEVAP
Eve gelene bir şey ikram etmek âdettir, caizdir.
Sual: Taziye için uzaktan gelen misafire yemek yedirmek caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Ölü evine yemek getiriliyor. Ekşimemesi için taziyeye
gelenlere vermek caiz mi?
CEVAP
Fakire vermek sevap. Ölünün ruhuna bağışlanır.
Sual: Belediye, ölüleri beton mezara gömdürüyor. Ne yapalım?
CEVAP
Zaruret olunca caiz olur.
Sual: Taşlara okuyup mezar üstüne koymak caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual: Tahta çivili tabut, bazen açılıyor. Tahta çivi tutkalla
yapıştırılsa caiz olur mu?
CEVAP
Evet.
Sual: Kabirdeki kemikler çürümüşse, başkasını defnedeceğiz.
Kemiklerin çürüme vakti var mı?
CEVAP
Yoktur.
Sual: Bahçeyi kazarken çıkan kemikleri ne yapmalı?
CEVAP
Kemikleri toplayıp bir çukura koymalı. Kemiksiz yerler ekilir.
Sual: Babamı Bulgaristan’da gayrimüslim mezarlığına gömmüşler.
Rüyamda babamı gördüm. Kendisinin kurtarılmasını istedi. Babamın mezarını
müslüman mezarlığına nakletmem caiz midir?
CEVAP
Zulmetten kurtulması için nakletmek çok iyi olur.
Sual: Akşam vakti mezarlıktan geçerken kabir ehli üzerine Fatiha
okunur mu?
CEVAP
Evet her zaman okunur, mahzuru yoktur.
Sual: Defnederken, kerpiç yerine beton, mermer koymak caiz mi?
CEVAP
Vücuda dokunmadığı için caizdir. Kabrin içi sayılmaz.
Sual: Aniden ölmek kötü müdür? Kelime-i şehadet getiremeden ölen,
kâfir olarak mı ölmüş olur?
CEVAP
Müminler için ani ölüm, nimet, facirler, kâfirler için ise azaptır. Hadis-i
şerifte buyuruldu ki:
(Ölüm, mümin için hediyedir.) [Taberani]
Facirler, aniden ölmeyip de hastalık çekerek ölürlerse, günahlarına tevbe etmek
imkanı vardır. Kâfirlerin de imana gelme ihtimali mevcuttur. Onun için
kâfirlere ve facirlere ani ölüm iyi değildir. Fakat salihler, her zaman tevbe
ettikleri için ansızın ölüm onlar için bir nimet olur.
Kalb krizi, trafik kazası, bir bombanın patlaması gibi sebeplerle kelime-i
şehadet getiremeden ölen, uyurken ölen müslüman, imansız ölmüş olmaz. Aniden
ölüp de son sözünün kelime-i şehadet olmaması ona zarar vermez.
Sual: Ölü için ağlamak uygun mudur?
CEVAP
Ölü için sessiz ağlamak caizdir. (Şerh-us-sudûr) ve (Berekât)da, (Müminin
ölümüne gökler ağlar) yazılıdır. Ölü için yüksek sesle ağlamak, matem tutmak,
siyah elbise giymek, siyah perdeler ve rozetler, işaretler asmak, matem
işaretleri, resmini taşımak caiz değildir.
(Hazânet-ür-rivâyât) kitabında, (Cenazeye ve cenaze çıkan yere siyah örtmek ve
siyah giyinmek caiz değildir) diyor. Bütün hadis kitapları, Peygamber
efendimizin ölü için yüksek sesle ağlamanın ölüye sıkıntı vereceğini
buyurduğunu bildirmektedir.
Bu hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:
(Şu dört şey cahiliyet mirasıdır: Soyu ile övünmek, bir kimsenin soyuna
sövmek, yağmuru yıldızlardan aramak, ölüleri methederek ağlamak.) [Buhari]
(Ölü, yakınlarının kendisine bağırarak ağlamasından azap [sıkıntı]duyar.) [Buhari]
(Ölülerinize feryat ederek ağlamayın, çünkü ölü, bundan azap duyar.) [Şirazi]
(Yüksek sesle ağlayarak "Kolum kanadım kırıldı, yardımcım
gitti”gibi sözler söylemek ölüyü sıkıntıya sokar.) [İbni Mace]
(Üzülünce, yüzünü yolan, elbisesini yırtan ve bağırıp çağıran bizden
değildir.) [Buhari]
Sual: Bir kimsenin öldüğünü duyunca ne denir?
CEVAP
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir müslümanın ölümünü duyunca, "İnna lillah ve inna ileyhi raciun" dedikten sonra,
"Ya Rabbi onu salihlere kat, rahmetine eriştir, çoluk çocuğuna iyilikler
ihsan et, bizi de onu da mağfiret et" diye dua edin!) [İbni
Asakir]
[İnna lillah ve inna ileyhi raciun, Bekara suresinin 156.
âyet-i kerimesidir. "Elbette biz, Allahü teâlânın kuluyuz, ölümden sonra
dirilerek yine Ona döneceğiz" mealindedir.]
(Hiç bir ümmete verilmeyen bir şey benim ümmetime verildi. O da bir bela ve
musibet karşısında istircadır.) [Taberani] [İstirca, bela zamanında
veya acı bir haber duyunca "İnna lillah ve inna ileyhi raciun" demektir.]
(Birinize bir musibet veya bir bela geldi mi, istirca ettikten sonra
"Ya Rabbi, senin yanında bu musibetin ecrini [sevabını] bekliyorum,
bunun ecrini bana ver ve bunu daha hayırlı bir şeyle değiştir" diye dua
etmelidir.) [Tirmizi]
(Bir musibet karşısında istirca edilirse, musibetin sonucu güzel olur.) [Taberani]
(Çocuğu ölen, Allah’a hamd edip, istirca ederse, Hak teâlâ meleklere
"Şu kuluma Cennette bir ev yapın, adını da hamd evi koyun" buyurur.) [Tirmizi]
Doğup ölen çocuk
Sual: Doğar doğmaz ölen çocuğun cenaze namazı kılınır mı?
CEVAP
Doğduktan sonra hemen ölen çocuk yıkanır ve namazı kılınır, vâris olur, mirası
kalır ve ismi konur. Cansız doğan çocuk, dört aylık olmuşsa yıkanıp bir kefene
sarılıp gömülür, namazı kılınmaz. Dört aylık değilse, yıkanmaz ve namazı da
kılınmaz. (S.Ebediyye)
Hadis-i şerifte (Çocuk doğarken ses verirse, namazı kılınır, ses
vermezse [canlılık alametleri görülmezse] namazı kılınmaz)buyuruldu. (Mevkufat)
Birkaç cenaze için tek namaz
Sual: Birçok cenazenin hepsi için tek namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Birkaç cenaze birlikteyse her birinin namazını ayrı kılmak efdaldir. Hepsi için
bir namaz kılmak da caizdir. Bunun için, birinin başı ötekinin ayağına gelmek
üzere sıralanır. İmam, derecesi yüksek olanın önünde durarak kılar. Cenazelerin
bir kısmı imamın sağında, bir kısmı da imamın solunda bulunur yahut hepsini
imamın önünde olarak yan yana koyup, imam hepsinin göğsü hizasında durur. Önce
erkekler, sonra oğlan, sonra kadın, en son kız cenazesi konur. Bunlar için
niyet ederken erkek veya kadın olduklarını söylemek şart değildir. (S.Ebediyye)
Sual: Ateist akrabamızın cenaze merasimine gitmekte mahzur var
mıdır?
CEVAP
Müslüman olmayanın cenazesine zaruretsiz gitmek caiz olmaz.