Para karşılığında hatim okumak
02/04/2021 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Para ile Kur’ân-ı kerim ve başka şeyler okutmak haramdır.
Sual: Para karşılığında, hatim, cüz, mevlid okumak, dinimiz açısından uygun
mudur?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Bey ve Şirâ risâlesinde deniyor ki:
“Para ile Kur’ân-ı kerim ve başka şeyler okutmak haramdır. Bu parayı
fakirlere sadaka verip, sevabını ölüye bağışlamalıdır. Ücret ile yalnız
Kur’ân-ı kerim, din dersi öğretmek, imamlık, müezzinlik caiz görülmüştür.” Hadîka
ve Berîka’da deniyor ki:
“Hafız pazarlık etmeden, Allah rızası için hatim, cüz veya mevlid okursa,
okutanın hediye ettiğini alması caiz olur. İtiraz ederse, aldığı haram
olur.” İbni Âbidîn’de buyuruluyor ki:
“Hâkimlik gibi ibadetleri, ücret şart etmeden kabul edip işe başlamalı,
sonra ne verirlerse almalıdır.”
Hafız, çok verenle az vereni ayırt etmemelidir. Ayırt ederse, para kazanmak
için hafız olmuş demektir. Bu ise, haramdır. Bunları, para düşünmeden, Allah
rızası için okumalıdır.
Kur’ân-ı kerimi, geçim vasıtası yapan hafızlar, tecvitle okumayıp, teganni
ile okuyanlar, gerçekten hamele-i Kur’ân değildir. Bunlar; (Çok
hafızlar vardır ki, Kur’ân-ı kerim, bunlara lanet eder) hadis-i
şerifinde bildirilenlerden olurlar.
Sual: Bazı hastalar ve kaza geçirenler için doktor, ilaç bulunsaydı ölmezdi
deniyor. Böyle söylemek, dinen uygun mudur?
Cevap: Doktor ve ilaç bulmak, takdire bağlıdır. Allahü teâlâ, takdirine göre
sebepleri yaratmaktadır. Bir yeri kesilen insanın eceli gelmedi ise, damarı
bağlanır, ilaç verilir, ölmez. Eceli gelmiş ise, damarı bağlayacak biri
bulunamaz, kanı akar, mikrop kapar ve ölür. Kalbi, yüreği hasta olana, ölmek
üzere olan bir başkasının sağlam yüreği takılıp takılmaması da, ecelin gelip
gelmemesine bağlıdır. Kalbin değiştirilmesi de hastayı muhakkak iyi yapmıyor,
çoklarının ölmesine de sebep olmaktadır.
Sual: Bir evin kirasına karşılık olarak, bir tarlayı kiralamak ve namaz
kılmak için yer kiralamak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Bir menfaati, başka cins bir menfaat karşılığı kiraya vermek caizdir. Evin kirası karşılığı olarak tarlayı kiralamak caizdir. Fakat, elbiseyi kiraya verip, kira olarak başka elbise almak caiz olmaz. Bir yeri, namaz kılmak için kiraya vermek caiz değildir. Bunun kirasını almak haram olur. Burasını bir iş yapmak için kiralamalı ve namaz da kılmalıdır.