Gusül, tıbben gerekli bir temizliktir
12/11/2022 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Gusül gerektiren
durumlardan sonra, dinen olduğu gibi, tıbben de vücudun mutlaka her yerinin
yıkanması gerekir mi?
Cevap: Vücudumuzun
normalde bir statik elektrik dengesi vardır. Vücud sağlığı bu elektriksel denge
ile yakından alakalıdır. Bu denge, psikolojik gerilimler, iklim şartları, giyim
eşyaları, yaşama ve iş yerleri ve bu arada guslü gerektiren hâllerle bozulur.
Bu elektriksel yük, öfke hâlinde normalin dört katına, guslü gerektiren
hâllerde 12 katına çıkmaktadır. Günümüzde Kızılötesi-Enfraruj ışınlarla
dış derinin özel fotoğrafları çekilmiş, bu fotoğraflarda gusül gerektiren
hâllerden sonra, vücudun bütün yüzeyinin fazla statik elektrik tabakasıyla
örtüldüğü tesbit edilmiştir. Bu tabaka, derinin oksijen alışverişine engel
olduğu gibi, cildin renginin bozulmasına ve çabuk kırışmasına sebep olur. Bu
durumdan kurtulmak için vücudun iğne ucu kadar yeri dahi kalmayacak şekilde
tamamen yıkanması gerekir. Böylece su zerreleri, olumsuz elektrik gerilimini
alarak, vücudu topraklıyor ve yeniden normale döndürüyor. Bu açıdan gusül,
tıbbi yönden de mutlaka yapılması gereken bir temizliktir.
Sual:
Farz, vacib ve sünnet namazlarının niyetleri aynı mıdır, farklı olan var mıdır?
Cevap: Farzlarda
ve vaciplerde niyet ederken, hangi farz ve hangi vacib olduğunu bilmek
lazımdır. Mesela; “Bugünkü öğleyi kılmaya” diye, farzın ismini bilmek veya;
“Vaktin farzı” demek lazımdır. Bayram, vitir ve nezir, adak namazlarını
kılarken, bunların vacib olduklarını ve isimlerini düşünmek lazımdır. Rekat
sayısını niyet lazım değildir. Sünnet kılarken, namaza niyet etmek kâfidir.
Sual:
Cenaze namazı kılmak için nasıl niyet edilir?
Cevap: Cenaze
namazına; “Allahü teâlâ için namaza, meyyit için duaya” diye niyet edilir.
Sual:
Cuma ve bayram namazları için gusül almak gerekir mi?
Cevap: Cuma,
fıtır, Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı namazları için ve Arefe günü, Arafat
Meydanı'nda gusül abdesti almak sünnet-i zevaiddir.
Sual:
"Başın için, evladın için" diyerek yemin etmek veya böyle yemin
edilmesini teklif etmek, dinen uygun mudur?
Cevap: Allahü teâlânın isminden başka, yer, gök ve başın, evladın için diyerek, yemin etmek, çeşitli hadis-i şeriflerle menedildiğinden, dinen caiz değildir.