Zalime hürmet etmek
06/11/2022 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: İnsanlara zulmeden,
mallarını gasbeden, ırzlarına, namuslarına yan bakan, kötülük eden kimselere,
hürmet edilir mi, saygı gösterilir mi?Cevap: Haram işleyen kimseye fasık, kötü kimse
denir. Fıskın en kötüsü, zulüm yapmaktır. Çünkü, açıkça yapılmakta ve kul hakkı
da karışmaktadır. Âl-i İmrân sûresinin, 57. ve 140. âyetlerinde meâlen; (Allahü teâlâ, zalimleri sevmez) buyuruldu. Hadis-i şerifte;(Zalimin çok yaşamasına dua etmek, Allahü
teâlâya isyan olunmasını istemektir) buyuruldu.Zalim, oturduğu evi gasp yolu
ile almış ise, o eve gitmek haram olur.Fasık kimseye tevazu edenin dininin üçte
ikisi gider. Zalime tevazu edenin hâlinin nasıl olacağını buradan
anlamalıdır.Zalimin elini öpmek, karşısında eğilmek, günahtır. Adil olan
kimsenin ise, caiz olur. Ebu Ubeyde bin Cerrah hazretleri, hazret-i Ömer'in
elini öpmüştür.Kazancının çoğu haramdan olan kimsenin evine gidip oturmak, caiz
değildir. Onu, söz ile veya bir hareket ile methetmek, övmek, haramdır. Ancak,
kendini veya başkasını, onun zulmünden kurtarmak için, yanına gitmek caiz olur.
Yanında iken, yalan söylememek ve kendisini meth ve sene etmemek, övmemek
lazımdır. Kabul etmesi zan olunursa, nasihat verilir.Zalim, sana gelirse
kalkmak, ayakta karşılamak caiz olur. Dinin izzetini ve zulmün kötülüğünü
bildirmek için kalkmamak iyi olur. Mümkin ise, nasihat yapılır. Zalimden her
zaman uzak kalmak daha iyidir. Hadis-i şerifte;(Münafık ile konuşurken, efendim, demeyiniz!) buyuruldu. Zalime, kâfire hürmet etmek,
saygı ile selam vermek, üstadım demek, küfür olur.Sual: Yolculuk yaparken, yol
kenarlarında birikmiş sular oluyor. Namaz vakti girmişse ve o bölgede de başka
su yoksa böyle sularla abdest alınıp namaz kılınabilir mi?Cevap: Yolda rastlanan bir suyun temiz olduğu iyi
bilinir veya temiz olduğu çok zan edilirse, bununla abdest alınır. Hatta, su az
ise, buna necaset karıştığı iyi bilinmedikçe, bununla abdest alınır ve gusül
edilir. Böyle su varken teyemmüm edilmez. Çünkü, her suyun aslı temizdir, zan
ile pis olmaz. Zan ile, aslı üzere kalır, yani temiz kabul edilir. Ebû Nasr
Akta hazretleri, Kudûrî şerhinde buyuruyor ki:“Bir suya, temiz şeyler karışsa,
su ismi değişmedikçe, rengi dönse bile, onunla abdest alınır.”