Sâlihlerin sohbeti insanı alçak gönüllü yapar...
03/04/2023 Pazartesi Köşe yazarı V.T
Mûsâ Ebû İmrân hazretleri İslâm âlimlerinden ve büyük velîlerden
olup Abdülvehhâb-ı Şa'rânî hazretlerinin beşinci batından dedesidir. Mısır'da
bulunan Behensâ beldesindendir. Büyük velîlerden Ebû Midyen et-Tilmsânî
hazretlerinin sohbetlerinde yetişti. Hûr nâhiyesinde vefât etti.
"Kulu Allahü teâlâya yaklaştıran en iyi iş nedir?"
dediler. "Kulu, Allahü teâlâya yaklaştıran en iyi vesîle, kulun her
hâlükârda dâimî sûrette O'na ihtiyaç duyması, bütün işlerde sünnet-i seniyyeye
dört elle sarılması ve gıdâyı helâl yoldan temin etmesidir" buyurdu.
"Ubûdiyyet (kulluk) nedir?" diye sordular. O;
"Malı bırakıp emrolunan husûsa sımsıkı sarılmakdır. Hak aramak yerine
vazîfeye koşmaktır" buyurdu.
"Öyleyse kerem nedir?" "Dünyâyı ona muhtac
olanlara bırakıp, Allahü teâlâya kulluğa yönelmektir" buyurdu.
"Cimri kime derler?" "İhtiyaç ânında başkasını
düşünmeyene" buyurdu.
"Dünyâ ve âhiret işlerinde kardeşlerini kendisinden önde
tutana ne denir?" denildi. O; "Îsâr sâhibi denir" buyurdu. Ona;
"Bid'at nedir?" dediler. Şu karşılığı verdi:
"İlâhî hükümleri çiğnemek, sünneti küçümsemek, şahsî istek
ve düşüncelere tâbi olarak Kur'ân-ı kerîm ve sünnete uymayı terk
etmektir."
Sohbetlerinde buyurdu ki: "Her zaman nefsini suçlamayıp,
ona muhâlefet etmeyen aldanmıştır. Nefsine rızâ gözüyle bakan
mahvolmuştur."
"Allah korkusu, kalpte bulunan bir meşâleden ibâret olup,
hayır ve şer nâmına kalpte bulunan her şey, ancak onunla görülebilir."
"Zamânın fesâda varmasına şu üç topluluğun hareketi sebeb
oldu: 1. İrfân sâhibi olduklarını iddiâ edenlerin günah işlemesi. 2. Muhabbet
ehli olduklarını söyleyenlerin hıyâneti. 3. Allah yolunda olduklarını
söyleyenlerin yalanı."
"Üzerinde dâimâ Allahü teâlânın lütfunu gören kimsenin
mahvolmayacağı ümid edilir."
"İbâdet ve amel sâhibi için en fazîletli şey, Allahü
teâlânın huzûrundaki murâkabe hâlidir."
"Allahü teâlâya güvenip kendini zengin bilmek ne hoştur.
Bir nâmerde dayanıp kendini zengin bilmek ise ne fenâdır."
"Kulluk, kulun zînetidir. Kulluğu terk eden süsten mahrûm
kalır."
"Zehir ölümün habercisi olduğu gibi, günahlar da küfrün
habercisidir."
"Gönlünde tevâzûun, alçak gönüllülüğün bulunmasını isteyen bir kimsenin, sâlihlerin sohbetinde bulunması ve onlara hizmetten ayrılmaması lâzım gelir."