Farzları yapmalı, haramdan sakınmalıdır
05/11/2020 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Bir ibadetin farzlarından biri terk edilirse, o ibadet sahih olmaz...
Sual: İbadetlerdeki farzları ve diğer farzları muhakkak yapmak ve haramlardan
da muhakkak sakınmak mı gerekir?
Cevap: Bu konuda Miftâh-ül-Cenne diğer adı ile Mızraklı İlmihâl kitabında şu
bilgiler verilmektedir:
“Bir ibadetin farzlarından biri terk edilirse, o ibadet sahih olmaz.
Bilmeyerek terk edilince de, sahih olmaz. Bilerek terk edince, günah da olur.
Sünneti yapmanın sevabı, farzın sevabından azdır. Sünneti bilerek terk etmek
günah olmaz, azap yapılmaz ama azarlanır. Gayr-ı müekked sünnete, müstehab
ve mendub da denir. Bunu yapmak, sevap olur. Yani, Cennet nimetine
kavuşur. Bilerek yapmamak, günah olmaz. Nafile ibadet, yani emir olunmamış bir
ibadeti yapmak, müstehabdır. Sünneti terk etmek günah değil ise
de, özürsüz terk etmeyi âdet etmek günah olur.
Mubah, yapması veya yapmaması, sevap veya günah olmayan şeydir. Yemesi
haram olmayan şeyleri, doyuncaya kadar yemek, içmek mubahtır. Doyduktan sonra
yemek, içmek haramdır. Haramdan kaçınmak sevaptır. Farzı yapmaktan da çok
sevaptır. Mekruh işlemek de günahtır.
Harama helal diyen kimse kâfir olur. Alkollü içki mesela bira içmek, kumar
oynamak, anaya, babaya asi olmak, yani, haram olmayan emirlerini yapmamak,
Müslümanların kalbini kırmak, rızası olmadan malını almak haramdır.
Mekruha helal diyen kâfir olmaz. Midye, istridye, istakoz yemek, abdestte
ve gusülde suyu israf etmek mekruhtur. Sünnet deyince, müekked sünnet
anlaşılır. Mekruh deyince de, tahrimi olan mekruh anlaşılır.
Ödünç istemek, mubahtır. Ödünç vermek, müstehabdır. Borç ödemek farzdır.
Borçlu fakiri sıkıştırmamak vacibdir.
Lazım olan din bilgilerini öğrenmek, kadınlara da farzdır. Başkalarına
öğretecek kadar fazla öğrenmek, farz-ı kifâyedir. Daha çok öğrenmek mendubdur.
İlmi ile övünmek, mekruhtur.
Bey'in yani alışverişin şartlarından olmayıp da, alıcı ve satıcıdan birine
faydası olan bir şeyi şart ederek yapılan satış fasid olur, haram olur.
Her insana ilk farz olan şey, iman etmesidir. İmanı olmayana, kâfir denir.
İmanı olana ise, Müslüman denir.
Bazı sözler, bazı işler, imanın gitmesine sebep olur. Müslüman iken, sonradan imanı gideren bir şey yapıp imansız olana, mürted denir. Bir Müslüman, mürted olunca, imanla beraber dinî nikâhı da gider.”