Kurbanlık hayvanı keserken...
06/07/2022 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Kurbanlık hayvanı
sürükleyerek çekmek, bıçakları hayvanı yatırdıktan sonra bilemek mekruhtur.
Sual: Kurbanlık hayvan
kesilirken nelere dikkat etmelidir, dinimizin bu husustaki emir ve tavsiyeleri
nelerdir?
Cevap: Kurbanlık
hayvanı kesilecek yere sürükleyerek çekmek, bıçakları hayvanı yatırdıktan sonra
bilemek ve birini ötekinin gözü önünde kesmek mekruhtur. Eğer mümkünse önce diz
boyu çukur kazılır. Kurbanın gözleri tülbentle bağlanır. Kıbleye dönük olarak
sol yanı üzerine yatırılır. Boğazı çukurun kenarına getirilir. İki ön ve bir
arka ayakları, uçlarından bir araya bağlanır. Üç kerre bayram tekbiri okunur.
Sonra, Bismillahi Allahü ekber diyerek, deveden başka hayvanın
boğazının herhangi bir yerinden kesilir. Bismillahi derken, h harfini
belli etmek lazımdır. Belli edince Allahü teâlânın ismi olduğunu düşünmek lazım
olmaz. Belli edilmezse, Allahü teâlânın ismini söylediğini düşünmek lazımdır.
Bunu da düşünmezse, hayvan, leş olur, yemesi helal olmaz. Bunun için, her zaman
'Allah teâlâ' değil, 'Allahü teâlâ' demeye alışmalıdır.
Hayvanın
boğazında meri denilen yemek borusu, hulkum denilen
hava borusu ve evdac denilen iki yanda birer kan damarı
vardır. Bu dört borudan üçü bir anda kesilmelidir. Kesenin de kıbleye karşı
dönmesi sünnettir.
Hayvan soğumaya
başlamadan, yani çırpınması durmadan ensesini de kesmek mekruhtur. Yalnız
ensesinden kesmek ise haramdır. Hayvan tamamen ölüp çırpınması durmadan,
kafasını koparmak ve derisini yüzmeye başlamak da mekruhtur.
Kesmesini bilenin
kendi kesmesi müstehaptır. Kadının kesmesi de caizdir. Bilmeyenin, vekline
kestirmesi ve kesilirken yanında bulunup, En'âm suresinin yüzaltmışikinci “İnne
salâtî” ayetini “lâ şerîke leh”e kadar okuması müstehaptır.
Sual: Kurban için bir
danaya ortak olarak girenler, hayvanı kestikten sonra, bunun etini göz kararı
ile bölüşebilirler mi?
Cevap: Faiz olmaması için, eti tartarak, müsavi, eşit ağırlıkta olarak paylaşmaları lazımdır. Tartmadan bölüşüp helalleşmek caiz olmaz. Çünkü helalleşmek, hediye vermekte olur. Taksimi mümkün olan bir şeyde ortak olanların hisselerini ayırmadan önce hiç kimseye hediye etmeleri caiz değildir. Altı kişiye et ile birlikte deri veya bacak da verilirse tartmadan paylaşmaları caiz olur. Başının da, derisi gibi olduğu Hindiyye ve Mecmû'a-i Zühdîyyede yazılıdır.