Ölüye Yasin okunursa, azabı hafifler...
15/09/2023 Cuma Köşe yazarı A.D
Muteber din kitaplarının hepsinde, "Ölü için yapılan hayır
hasenatın, okunan Kur’ânın, salevatların, tesbihlerin sevapları, edilen dualar
ölüye ulaşır" deniyor.
Ölüye, Kur'an-ı kerim, salevatlar, tesbihler okunup sevabı
gönderilir, dua edilir, kurban kesilir, onun adına nâfile hac yapılır, sadaka
verilir, çeşme, cami gibi yapılan hayırların sevapları gönderilir. Bir
hadis-i şerif meâli şöyledir:
(Ölü,
mezarda, denize düşmüş, boğulurken imdat diye bağıran kimseye benzer. Boğulmak
üzere olan, kendisini kurtaracak birini beklediği gibi, ölü de, ana baba,
kardeş ve arkadaşından gelecek bir duayı gözler. Ona bir dua gelince, dünya ve
dünyadakilerin hepsine kavuşmaktan daha çok sevinir. Allahü teâlâ, yaşayanların
duaları sebebiyle, ölülere dağlar gibi çok rahmet verir. Dirilerin, ölülere
hediyesi, onlar için dua ve istiğfar etmektir.) [Deylemî]
Bir gün Hazret-i Enes, "Ya Resulallah, ölülerimiz için
yaptığımız dua, verdiğimiz sadaka, ettiğimiz hac gibi şeyler, onlara ulaşıyor
mu?" diye sorunca, (Evet, ölülere ulaşır. Birinize tabakla
bir hediye gelince nasıl sevinirse, öyle sevinirler) buyurmuştur. (Redd-ül-muhtar)
Bazı bozuk itikadlılar tarafından "Ölü toprak
olmuştur" sözü mânasızdır. Sevap bedene mi gider? Sevaplar ruha
gider. Ruhlar ise ölmez. Kabirde toprak olmuş ölü, kendine verilen selamı alır.
Çünkü ölen bedendir, ruh değildir. Bir hadis-i şerif meâli şöyledir:
(Ölü,
kendisini ziyaret edeni tanır ve selamını alır.) [İbni
Ebi-d-dünya]
Ölüye Kur’ân okununca sevapları çoğalır. Ölü çok günahkâr olup
azabı şiddetli ise, Kur’ân okununca azabı hafifler. Hadis-i
şeriflerde meâlen buyuruldu ki:
(Ölüye
Yasin okunursa, azabı hafifler.) [Deylemî]
(Ana
babasının veya birinin kabrini her Cuma günü ziyaret edip Yasin sûresini
okuyana, Allah, Yasin’deki her harf miktarınca mağfiret eder.) [İ.Rafii]
(Bir
kimse, kabristandan geçerken, 11 kere İhlas sûresi okuyup sevabını ölülere
hediye ederse, kendisine ölüler adedince sevab verilir) [Etfal-ül
müslimin-İmam-ı Birgivi]
Kabristanda Kur’ân-ı kerim okumak sünnettir. (Seyyid Ahmed Tahtavi)
Mezarda yüksek sesle veya yavaş Mülk sûresi veya diğer sûreler okunabilir. (Zahire)
Kur’ân-ı kerimin sesini duyarak ölünün rahatlamasına niyet eden, yüksek sesle
okur. (Haniyye)
Bu kadar muteber kaynaktan anlaşılacağı üzere; mümin ölülere
gönderilen dua, hayır hasenat ve her çeşit sevap onlara ulaşır.