Hacda ihramlıya yasak olanlar
24/07/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Hac için Mekke’ye gidip ihram giyen kimselere, bazı şeyleri yapmaları yasak
olur.
Sual: Hac için Mekke’ye gidenler, hac esnasında istedikleri gibi hareket
edebilirler mi yoksa bazı şeyleri yapmaları yasak mıdır?
Cevap: Hac için Mekke’ye gidip ihram giyen kimselere, bazı şeyleri yapmaları
yasak olur. Mesela, karadaki av hayvanlarını öldürmesi, dikilmiş elbise
giymesi, bir yerini tıraş etmesi, kavga ve münakaşa etmesi, koku sürünmesi,
tırnak kesmesi, erkeğin mest, ayakkabı giymesi ve başını örtmesi, hatmi ile
başını yıkaması, eldiven, çorap giymesi, hamama girmesi, kendiliğinden çıkan ot
ve ağaçların koparılması, kendi üzerinde bulunan haşeratın öldürülmesi ve
öldürmek için gösterilmesi caiz değildir. Bunları bilerek veya bilmeyerek,
unutarak yapanlara, kurban, sadaka cezaları lazım olur. Ceza olarak kesilen
hayvanın etinden kendisi yiyemez. Müfrit hacda bir kurban icap ettiren suçu,
karin hacı işlerse, biri ömre için, iki kurban kesmesi lazımdır.
İhramda iken pire, her türlü sinek, başkasının üzerinde bulunan biti, fare,
yılan, akrep, kurt, çaylak gibi zararlı ve insana saldıran hayvanları öldürmek,
başını sabun ile yıkamak, nalın ve onun gibi üstü açık ayakkabı giymek, diş
çıkartmak, bit ölmemek ve saç dökülmemek üzere hafif kaşınmak, renkli ihram
giymek, gusül abdesti almak, başını dokundurmamak şartı ile, tavan, çadır,
şemsiye altında gölgelenmek, başı âdet olmayan şey ile mesela tas, tepsi ile
örtmek, paket gibi şeyler koymak, beline kuşak, kemer, para kesesi, kılıç,
silah bağlamak, yüzük takmak, insanların dikip yetiştirdiği sebze ve ağaçları
koparmak, düşman ile dövüşmek caizdir.
Kadınların başını örtmesi lazım olup, deriye değmemek üzere yüzlerini
örtmeleri ve dikilmiş elbise, mest, çorap giymeleri, örtü altına zinet eşyası
takmaları caizdir.
***
Sual: Kurban Bayramı'nın üçüncü günü sefere çıkacağını veya fakir olacağını
bilen bir kimseye, bayramın birinci günü kurban kesmek vacip olur mu?
Cevap: Kurban Bayramı'nın üçüncü günü fakir olacağını veya sefere çıkacağını
bilen kimseye, birinci günü kurban kesmek vacip olmaz. Bunun aksine bayramın
üçüncü günü zengin olacağını bilenin, kurban kesmesi, zilhiccenin onuncu günü,
yani bayramın birinci günü fecir vaktinde vacip olur. Bayramın birinci günü
zengin veya fakir ve mukim veya misafir olmaya bakılmaz.