Fakir, muhtaç demektir
27/07/2019 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
İslâmiyette, asli,
temel ihtiyacından fazla ve kurban nisabı miktarı malı olmayana
"Fakir" denir.
Sual: Peygamber efendimizin övündüğü fakirlik, bizim bildiğimiz fakirlik
midir?
Cevap: Fakir, muhtaç demektir. İslâmiyette, asli, temel ihtiyacından fazla
ve kurban nisabı miktarı malı olmayana Fakir denir. Resûlullah
efendimizin Allahü teâlâdan istediği ve övündüğü fakirlik, her zaman, her işte,
Allahü teâlâya muhtaç olduğunu bilmektir. Abdüllah Dehlevî hazretleri,
Dürr-ül-me'ârif kitabında buyuruyor ki:
“Tasavvufta fakir, muradı olmayan, yani Allahü teâlânın rızasından başka
dileği olmayan demektir.” Böyle olan kimse nafaka olmayınca, sabır ve kanaat
eder. Allahü teâlânın iradesinden razı olur. Allahü teâlâ emrettiği için rızık
kazanmaya çalışır. Çalışırken, ibadetlerini terk etmez ve haram işlemez.
Kazanırken de, kazandığını sarf ederken de, İslâmiyete uyar. Böyle kimseye
zenginlik de, fakirlik de faydalı olur. Dünya ve ahiret saadetine kavuşmasına
sebep olur. Fakat, nefsine uyarak, sabır ve kanaat etmeyen kimse, Allahü
teâlânın kaza ve kaderine razı olmaz. Fakir olunca, az verdin diye, itiraz
eder. Zengin olursa, doymaz, daha ister. Kazandığını haramlara sarf eder.
Zenginliği de, fakirliği de, dünyada ve ahirette felaketine sebep olur.
***
Sual: Bir menfaat elde etmek için, devlet adamları ve zenginlerle görüşmek,
dinimiz açısından uygun mudur?
Cevap: Bir menfaate kavuşmak düşüncesiyle, devlet adamları ve zenginlerle
görüşmek, arkadaşlık yapmak tezellül olur. Zaruret olursa, bu müstesnadır.
Böyle kimselerle karşılaşınca ve bunlara selam verirken eğilmek de tezellüldür,
büyük günahtır. Bunlara ibadet için eğilmek ise, küfür olur yani imanı giderir.
***
Sual: Sevabı Peygamber efendimize olmak üzere kurban kesilebilir mi?
Cevap: Resûlullah efendimiz iki kurban keserdi. Biri kendisi için, biri de
ümmeti için idi. Resûlullah efendimiz için de kurban kesmek müstehaptır ve çok
sevaptır.
***
Sual: Evi, dükkânı olup da zor geçinen kimseye zekât verilebilir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Hazânet-ül-müftîn ve Eşbâh kitaplarında
deniyor ki:
“Evleri ve dükkânları olanın, aldığı kiraları, tarlası olanın, tarlasının
mahsulü veya kirası, çoluk çocuğunu beslemeye yetişmezse, bu kimse fakir
sayılır, zekât alması caiz olur.” Görüldüğü gibi burada fetva, imâm-ı Muhammede
göre verilmiştir.