Kurbanlık hayvan satın alınırken
30/07/2019 Salı Köşe yazarı O.Ü
Bir kimse, satın aldığı hayvanı keserken veya kesecek olanı vekil
ederken niyet etmelidir.
Sual: Kurbanlık hayvanları satın alırken, kurban etmeye diye niyet etmek
gerekir mi yoksa kesim yerinde hayvan kesilirken mi niyet etmelidir?
Cevap: Bir kimse kurbanlık hayvanı satın alınırken; “Bayram günü kesmesi
vacip olan kurbanımı almaya” diye niyet etmelidir. Bunu keserken, tekrar niyet
etmek şart değildir. Bir kimsenin kurban etmek için aldığı hayvanı kurban
etmesi de şart değildir. Fakat, daha sonra aldığı ve keseceği hayvanın kıymeti,
ilk satın aldığı hayvandan az olmamalıdır. Kurbanlık hayvanı satın alırken, hiç
niyet edilmese de olur. Fakat, satın aldığı bu hayvanı keserken veya kesecek
olanı vekil ederken niyet etmelidir.
***
Sual: Kurbanı kendi kesmeyip de, bir hayır kurumuna veya bir vakfa vererek
kestirmek isteyen bir kimse, nasıl hareket etmeli, nelere dikkat etmelidir?
Cevap: Kurbanını bir hayır cemiyetine, kurumuna vermek isteyen kimse,
kurbanını veya parasını götürüp, o kurumdaki bu işle vazifeli kişiye teslim
ederken; “Allah rızası için, bayram veya nezir, adak kurbanımı kesmeye ve
dilediğine kestirmeye, etini ve derisini dilediğine vermeye seni vekil ettim”
demelidir. O kurumdaki vazifeli kimse de, vekil olduğu şahıs için satın alacağı
kurbana bir numara verir, bu numarayı ve kurban sahibinin ismini deftere yazar.
Kesilirken, sahiplerinin ismini söyleyerek kurbanı kesecek olanları vekil eder.
Etleri dilediği kimselere ve derileri de bir fakir vazifeliye verir. Bu fakir, derilerin
kıymeti ile, nisap miktarına malik olmadan evvel, elindekileri toptan,
dilediğine hediye eder. Bu da satar. Paraları arzu edilen yere verilir.
Fakirin, kendisine verilen derileri satması veya hediye etmesi de caizdir.
***
Sual: Bir kimse, hiç izin, vekalet almadan kendi kendine, başkası adına hac
yapabilir mi ve adına hac yapılan o şahıs hac borcundan kurtulmuş olur mu?
Cevap: İzin, vekalet almadan, kendi kendine vekil olup hac eden kimsenin
yaptığı hac, kendinin olur. Yani kendinin hac borcu varsa, ödenmiş olur.
Yaptığı bu haccın sevabını, izinsiz vekil olduğu kimseye bağışlayabilir. Zaten
her Müslüman, her ibadetinin sevabını ölü veya diri, her Müslümana hediye
edebilir. Fakat yaptığı haccın sevabını bağışladığı kimse, hac yapmış olmaz ve
hac borcundan kurtulmaz.