İsrafın kötü olmasının sebebi
02/12/2022 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Kitaplarda israfın çok kötü
olduğu bildiriliyor. İsrafın bu derece kötülenmesinin esas sebebi ne olabilir?
Cevap: İsrafın
kötü olmasının sebebi, malın kıymetli olmasıdır. Mal, Allahü teâlânın verdiği
bir nimettir. Ahireti kazanmak, mal ile olur. Dünya ve ahiret, mal ile intizam
bulur, rahat olur. Hac, cihad sevabı mal ile kazanılır. Bedenin sıhhat, kuvvet
bulması, mal ile olur. Başkasına muhtaç olmaktan insanı koruyan maldır. Sadaka
vermek, akrabayı dolaşmak, fakirlerin imdadına yetişmek mal ile olur.
Mescitler, camiler mektepler, hastahaneler, yollar, çeşmeler, köprüler yaparak,
asker yetiştirerek insanlara hizmet de mal ile olur. Dinimiz;
(İnsanların
en iyisi, onlara faydası çok olanıdır) buyuruyor.
İnsanlara yardım etmek için çalışıp para kazanmak, nafile ibadet
etmekten daha çok sevaptır. Cennetin yüksek derecelerine mal ile kavuşulur.
İmâm-ı Tirmizî hazretlerinin bildirdiği bir hadis-i şerifte;
(Allahü
teâlâ, bir kuluna mal ve ilim verir. Bu kul da haramlardan kaçınır. Akrabasını
sevindirir. Malından, hakkı olanları bilip verir ise, Cennetin yüksek
derecesine gider) buyuruldu. Buhârî ve Müslimdeki hadis-i
şerifte;
(İki
şeyden birine kavuşan insana gıbta etmek, buna imrenmek yerinde olur. Allahü
teâlâ bir kimseye İslam ilimlerini ihsan eder. Bu da, her hareketini, bilgisine
uygun yapar. İkincisi, Allahü teâlâ, birine çok mal verir. Bu kimse de malını,
Allahü teâlânın razı olduğu, beğendiği yerlere harceder) buyuruldu.
Peygamber efendimiz, Amr ibni Âs hazretleri için;
(İyi
kimseye malın iyisi, ne güzel yakışır) buyurmuştur. Enes
bin Mâlik hazretleri için de;
(Ya
Rabbi! Buna çok mal ve çok çocuk ver ve bunlarla kendisini bereketlendir!) diye
dua buyurmuştur. Hazret-i Kâ'b malının hepsini sadaka vereceği zaman;
(Malının
bir kısmını kendine bıraksan, daha iyi olur) buyurmuştur.
Allahü teâlâ, Kur’ân-ı kerimde, mala, (Hayırlı
şey) ismini vermektedir ve Habîbine sallallahü aleyhi ve
sellem, verdiği nimetleri hatırlatırken;
(Sen
malsız idin, sana, kimseye muhtaç olmayacak kadar, mal verdim) buyurmaktadır.
Malı israf etmek ise, Allahü teâlânın nimetini hakir görmek, nimete kıymet vermemek, nimeti elden kaçırmak, kısaca küfrân-ı nimet etmek, yani şükretmemek olur.