“Bidat ehliyle harp ederim!”
03/09/2020 Perşembe Köşe yazarı V.T
“Bidat ehli ile oturmayınız. Onlarla sohbet etmeyiniz. Zira sizi dalâlete
düşürebilir!.."
Seyyid Radıyyüdin Ali hazretleri meşhur evliyadandır. Seyyid Cemâleddîn-i
Ezherî’nin talebesidir. Gençliği Tebrîz’de geçti. Tahsilini tamamlayıp,
Afganistan’da Hirat şehrine kadı olarak tayin edildi. Orada Seyyid Cemâleddîn-i
Ezheri hazretlerine intisab ederek tasavvufta yükseldi. 720 (m. 1320)’de
Horasan taraflarında vefât etti. Sohbetlerinde buyurdu ki:
“Hem dünyâ, hem de âhirette yaşayan kimseye ne saadet” buyurunca “Âhirette
nasıl yaşandığı” kendisinden soruldu. “Dünya yaşayışında Allahü teâlâyı
hatırından çıkarmayan ve dâima O’na yalvaran, bu sayede de âhirette O’nun
rahmetine mazhar olur” buyurdu.
“Bir kimse bir bidat ortaya çıkarırsa onunla harp ederim.”
“Allahü teâlâya şükür yapılmasına vesîle olan dünyalık insana zarar
vermez.”
“Bir sözü anlamayacak kimseye söyleme! Çünkü o söz, ona zararlı olup, fayda
vermez.”
“Arzu ve istekleri peşinden koşanlarla beraber oturup kalkmayınız. Onlarla
konuşmayınız. Çünkü, sizi kendi sapıklıklarına düşürmelerinden, zihninizi
karıştırmalarından korkuyorum.”
“Sana, din kardeşinden istemediğin bir şey ulaşırsa, onun için bir özür
ara. Bir mazeret bulamazsan, kendi kendine, belki benim bilmediğim bir durum
vardır, de.”
“Kıyâmet günü Arş-ı a’lâ tarafından bir münâdi Yunus sûresi 62. âyet ile
nidâ eder; (Ey Allah’ın sevgili kulları! Sizin için bir korku yoktur. Siz
mahzûn da edilmezsiniz.) Bu nidadan sonra herkes, başını yukarı kaldırır
ve; inandık îmân ettik, derler. Ancak, münâfıkların başları ise hiç yukarı
kalkmaz ve yere eğilirler.”
“Bir kimse ya iyiliği veya kötülüğü ister. Ancak kalbinde bir emredici veya
bir yasaklayıcı bulur. Emredici, iyiliği emreder; yasaklayıcı, kötülükten
alıkor.”
“Bidat ehli ile oturmayınız. Onlarla sohbet etmeyiniz. Zira sizi dalâlete
düşürebilir veya bilmediğiniz kötülüklere bulaştırabilirler.”
“Âlimler üç kısımdır. Bir kısmı, ilmi ile amel eder, insanlar da onun ilmiyle amel ederler. Diğer bir kısmı, ilmi ile amel eder, fakat insanlar onun ilmiyle amel etmez. Başka bir kısmı da ilmiyle kendisi amel etmediği gibi insanlar da amel etmez.”