Kılınmayan namaz, kaza edilir
07/06/2023 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual: Beş vakit namazdan
herhangi birini vaktinde kılamayan kimsenin, bu namazı kaza etmesi gerekmez
diyenler oluyor. Gerçekten vaktinde kılınmayan namaz kaza edilmez mi?
Cevap: Câmi-ul-ezherin
Cameroun cumhuriyetindeki mümessili, temsilcisi üstaz İbrahim Muhammed Neşât
hazretleri, İslâm kültürü kitaplarının altıncısında diyor ki:
“Namazı bilerek terk etmenin büyük günâh ve farzları hemen kaza
etmenin farz olduğunu, cumhûr-ı ulemâ bildirmektedir. İbni Teymiyye, namazı
amden, bilerek terk edenin kaza etmesi lazım değildir. Kaza kılması sahih
olmaz. Çok nafile kılması, çok hayrat, hasenat ve istiğfar yapması lazım olur
dedi. Daha önce İbni Hazm da, uzun yazıları ile böyle uygunsuz fikirler ortaya
atmıştı.”
İbni Teymiyye ve İbni Hazm, hükmü şüpheli olan âyet-i kerimeleri
ve hadis-i şerifleri tevil ettiler. Yani, yanlış manalar vererek, Ehl-i
sünnetten ayrıldılar. Böylece, hayırlı işlerin, namaz yerine geçeceği
sapıklığını da körüklemişlerdir. İslamiyette açtıkları yaraların en zararlı
olanlarından biri de, bu olmuştur. Halebî-i kebîrde deniyor ki:
“Özürlü ve özürsüz olarak namazı terk edenin, bunun farzını kaza
etmesi lazımdır. Yalnız Hanbeli mezhebinde, namazı özürsüz terk eden mürted
olacağı, dinden çıkacağı için, namazını kaza etmesi lazım olmaz. Önce, küfürden
tövbe etmesi lazım olur.” Yine Halebî-i kebîrde deniyor ki:
“Namaz kılmak, farz olduğu için, inanmâyan kâfir olur. İnanıp
da, terk eden, yani özürsüz kılmayan fasık olur. Kitap, sünnet ve icmâ ile
açıkça bildirilmiş olan farzların hepsi böyledir. İctihad ile anlaşılmış
farzlara Mukayyed denir. Bunlara inanmayan kâfir olmaz.”
Bunlara da ehemmiyet vermeyen, aklına uyup, müctehidin hükmünü
beğenmeyen kafir olur.
Sual:
İstidrâc nedir ve insanı neye ve nereye sürüklemektedir?
Cevap: İstidrâc; nefsi cilâlanan kimsenin, bilinmeyen şeyler, kendisine keşif edilmesiyle dalalet uçurumuna düşmesidir İstidrâc; Allahü teâlânın bir kimseye, isteklerini dünyada vermesidir ki, o kimsenin haddi aşması ve Allahü teâlâ katından uzaklaşarak, rahmetten mahrum kalmasına sebep olmasıdır. İslamiyetten kıl ucu kadar bile ayrılan kimsede, çeşitli hâller hasıl olursa, bunlara istidrâc denir ve onu dünyada ve ahırette rezil olmaya sürükler.