Kimseye suizan etmemek!
06/03/2022 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Kimseye suizan
etmemeli sözü yanlıştır. Bunun doğrusu Müslümana suizan etmemelidir.
Sual: "Kimseye
suizan etmemeli, kötü gözle bakmamalı, kâfir olduğunu gösteren işine, sözüne
değil, imanı olduğunu gösteren işine ve sözüne bakmalıdır. Kalbde iman olduğunu
Allah bilir, başkası bilemez. Müslümanlığı açıkça kötülemeyen herkese Müslüman
gözü ile bakmak, onu sevmek lazımdır" deniliyor. Bu söz doğru mudur?
Cevap: Kimseye suizan
etmemeli sözü yanlıştır. Bunun doğrusu Müslümana suizan etmemelidir. Yani,
Müslüman olduğunu söyleyen ve küfre sebep olan bir sözde ve işte bulunmayan
kimsenin bir sözünden veya işinden hem imanı olduğu, hem de imansız olduğu
anlaşılırsa, imanı olduğunu anlamalı, dinden çıktı dememelidir. Fakat bir
kimse, dini yıkmaya, gençleri kâfir yapmaya uğraşır veya haramlardan birinin
iyi olduğunu söyleyerek bunun yayılması, herkesin yapması için uğraşırsa, yahut
Allahü teâlânın emirlerinden birinin gericilik, zararlı olduğunu söylerse, buna
kâfir denir. Müslüman olduğunu söyler, namaz kılar, hacca giderse, Zındık
denir. Müslümanları aldatan böyle ikiyüzlüleri Müslüman sanmak, ahmaklık olur.
Sual: Din kitaplarında
dünya kötülenmektedir. Kötülenen dünyadan maksat, bu içinde yaşadığımız dünya
mıdır yoksa başka bir şey midir?
Cevap: Dünya, ednâ
kelimesinin müennesidir. Yani, ism-i tafdîldir. Mastarı, dünüv veya denâettir.
Birinci mastardan gelince, çok yakın demektir.
(Biz en yakın olan
göğü, çırağlarla süsledik) âyet-i kerimesindeki dünya kelimesi böyledir.
Bazı yerde de, ikinci mana ile kullanılmıştır. Mesela;
(Deni, alçak şeyler
melundur) hadis-i şerifinde böyledir. Yani (Dünya melundur) demektir.
Alçak şeyler, cenab-ı Hakkın yasak ettiği şeylerdir ki bunlar haramlar ve
mekruhlardır. Şu hâlde, Kur’ân-ı kerimde, kötü denilen dünya, haramlar ve
mekruhlardır. Mal kötülenmemiştir. Çünkü, cenâb-ı Hak mala 'hayır' adını
vermektedir. Bunu isbat eden vesika, bütün mahlukların ve insanlığın üstünlükte
ikincisi olan İbrahim alehisselamın malıdır. Yalnız yarım milyonu sığır olmak
üzere, davarları, ova ve vadileri dolduruyordu. Görülüyor ki, İslamiyet dünya
malını kötülememektedir. İbrahim aleyhisselamın bu kadar zengin olması, bu sözü
isbat etmektedir.
Sual: Akmakta olan su,
her zaman temiz mi demektir?
Cevap: Necaset eseri görülünceye kadar, akan su temiz olur.