Besmelesiz kesilen hayvanın eti
09/12/2021 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Kasten, yani bilerek
besmele çekmeden kesilen hayvanın etini yemek haramdır.
Sual: Besmelesiz
kesilen ve gayr-i müslimlerin kestikleri hayvanların eti yenir mi?
Cevap: Kasten, yani
bilerek besmele çekmeden kesilen hayvanı ve besmelesiz tutulan av hayvanını,
kitapsız kâfirlerin, mürtetlerin kestiği, avladığı hayvanı yemek haramdır.
Böyle tutulan balığı yemek haram değildir. Kesmeyip de, bir yerine bıçak
saplayarak, ensesine ve alnına vurarak veya boğarak yahut ilaçlıyarak,
elektrikleyerek öldürülen kara hayvanları, leş olur. Bunları yemek haram olur.
Kitaplı kâfirlerin,
kendi kitaplarına göre ve kendi dilleri ile Allahü teâlânın ismini söyleyerek
kestiklerini, kadının, çocuğun ve cünüb olanın kestiğini yemek caizdir. Besmele
çekmesi unutularak kesileni ve avlananı yemek caizdir. Şafii mezhebinde
Besmelesiz kesileni yemek de caizdir. Maliki mezhebinde, Besmelesi unutulan da
yenmez.
Besmele ile gönderilen
av köpeğinin ve doğan kuşunun yakalayıp, ısırarak yaralayıp öldürdüğü av
hayvanı yenir. Diri getirdikleri av hayvanını kesmek lazımdır. Köpeğin,
yaralamayıp boğduğu ve yaralayıp etinden yediği av, yenmez.
Sual: Kaplumbağa,
yılan, kurbağa gibi hayvanları yemek uygun mudur?
Cevap: Avını köpek dişi
ile veya pençesi ile yakalayan hayvanın etini yemek haramdır. Karada, suda yaşayan
haşeratı yemek, helal değildir. Mesela, kertenkele, kaplumbağa, yılan, kurbağa,
arı, pire, bit, sinek, akrep, midye, yengeç ve fare, köstebek, kirpi, sincap
yemek helal değildir.
Sual: Denizde, gölde,
nehirde yakalanan her balık yenir mi?
Cevap: Avlanılan,
yakalanan her balığı yemenin helal olduğu, Mâide suresinde bildirilmektedir. Su
içinde kendiliğinden ölüp, karnı üst tarafta duran balık yenmez. Ağ, saçma,
ilaç ve sarsıntı ile ölen her balık yenir.
Sual: Yağmur ve eriyen
kar suları ile abdest alınabilir mi ve böyle sularla necaset temizlenebilir mi?
Cevap: Yağmur, kar,
dolu suyu, deniz, nehir, kuyu, göl, menba, kaynak sularına, 'Mutlak su' denir.
Bu sularla, hem abdest, gusül alınır, hem de her türlü necaset temizlenir.
Sual: Namazın son
oturuşunda Ettehıyyâtü duasını okumanın rüku ve secdelerde bir miktar durmanın
hükmü nedir?
Cevap: Son rekatta otururken, Ettehıyyâtü okumak, rükuda ve iki secdede sübhânallah diyecek kadar hareketsiz durmak vacip, daha çok durmak sünnettir.