Nafaka, yiyecek, giyecek ve barınacak evdir...
06/11/2024 Çarşamba Köşe yazarı V.T
Müslüman erkeğin, sahih nikâh ile evlenmiş olduğu zevcesinin nafakasını
temîn etmesi farzdır.
İbn-i Dakîk-ul-Îd hazretleri hadîs, usûl, nahiv,
edebiyât ve Şâfiî fıkıh âlimidir. İsmi, Muhammed, babasınınki Ali'dir. 1228
(H.625) senesinde Hicâz’da Yenbu şehrinde doğdu. Hadîs-i şerîf öğrenmek için
Şam, İskenderiyye ve daha başka yerlere gitti. Başta babasından olmak üzere
birçok âlimin ilminden istifâde etti. Mâlikî ve Şafiî mezhebi fıkıh
bilgilerinde ve usûl bilgilerinde söz sâhibi oldu. 1302 (H.702) senesinde
Kâhire'de vefât etti. Bir dersinde şunları anlattı:
Müslüman erkeğin, sahih nikâh ile evlenmiş olduğu
zevcesinin nafakasını temîn etmesi farzdır. (Nafaka), yiyecek, giyecek
ve barınacak ev demektir...
Zevcesini, kendi mülkü olan veya kira ile tuttuğu evde
oturtması lâzımdır. Zevce, evde erkeğin akrabâsından hiçbirinin bulunmamasını
isteyebilir. Zevc de, kadının yakınlarından hiçbirinin bulunmamasını
isteyebilir. İkisi de bu hakka mâliktir. Evin, sâlih Müslüman komşular arasında
olması [müezzinin kendi sesinin evden işitilmesi] lâzımdır...
Haftada bir kere anasına babasına gitmesine mâni
olamaz. Onların haftada, bir kere kızlarına gelmeleri de, iyi olur. İkisinden
biri hasta olursa ve bakacak kimseleri olmazsa, zevc râzı olmasa bile, zevcenin
gidip hizmet etmesi lâzımdır. Diğer mahrem akrabâsının senede bir gelmelerine
veya zevcenin onlara gitmesine mâni olamaz. Bunlardan başkalarına ve günah olan
yere gitmelerine izin verirse, ikisi de günaha girer. Evinde veya dışarıda,
başkaları için ücret ile veya hayır için iş yapmasına ve mektebe, vaaza
gitmesine mâni olur. Kadının evde ev işleri ile meşgûl olması, boş kalmaması
lâzımdır...
Kadının (Mahrem akrabâsı), onsekiz erkek olup
şunlardır:
Babası ve dedeleri, oğlu ve torunları, yalnız anadan
veya yalnız babadan olsa bile kardeşi, erkek ve kız kardeşinin oğulları,
amcası, dayısıdır. Bu yedi erkek, süt emmek sebebi ile ve zinâ sebebi ile de
mahrem akrabâ olur. Dört erkek de, nikâh sebebi ile mahrem akrabâ olur. Bunlar:
Kayınpeder, dâmâd, üvey baba ve üvey oğuldur...
Enişte ve kayınbirâder mahrem akrabâ
değildir. Zevcenin bu ikisine de açık görünmesi, yüzünden başka yerleri örtülü
olsa bile, yalnız bir odada kalması, birlikte sefere gitmeleri haramdır. Dâmâda
kayınvaldesinin anadan ve babadan olan anaları da mahremdirler.