Çocuğa getirilen yiyecekleri yemek
07/10/2019 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Çocuğa yiyecek olarak gelen hediyeyi, fakir olan anası babası yiyebilir.
Sual: Çocuk için hediye olarak getirilen yiyecekleri, çocuğun ana, babası
da yiyebilir mi?
Cevap: Çocuğa yiyecek olarak gelen hediyeyi, çocuğa zaruri lazım değilse,
yalnız fakir olan anası babası yiyebilir. Başka fakirlere yidiremezler.
Ana baba fakir değil, fakat kendilerinde bulunmayan bir şey ise, yiyebilirler
ve kıymetini çocuğa öderler. Anaya babaya hediye etmek niyyeti ile getirilen
şeyi, kıymetsiz olduğunu bildirmek için, çocuğa hediye diyerek verilirse, anaya
babaya getirilmiş olur. Bunu, zengin iseler de yiyebilirler ve dilediklerine
verebilirler.
***
Sual: Kur’ân-ı kerimi, şarkı kalıplarına uyarak okumak ve böyle okunanları
dinlemek uygun olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Halebî-yi sagîr kitabında deniyor ki:
“Kur’ân-ı kerimi nağme ile yani sesi musiki perdelerine, şarkı
kalıplarına uydurarak okumak, harfleri bozmaz ise, âlimler mekruh demiştir.
Zira fasıkların nağmelerine teşebbüh, benzemektir. Eğer harfler değişirse,
haramdır. Okuması mekruh olan bir şeyi dinlemek de mekruhtur. Okuması haram
olan şeyi, dinlemek de haramdır. Kur’ân-ı kerimi teganni ile, şarkı kalıplarına
uyarak okuyan hafızlara emr-i ma'ruf yapmak, doğrusunu bildirmek vaciptir.
İnatlarına, düşmanlıklarına sebep olacaksa, bunları dinlememeli, orayı terk
etmelidir”
***
Sual: Kur’ân-ı kerimi güzel okumak için, makam öğrenme mecburiyeti var
mıdır?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi doğru ve güzel okumak için, bilinen şarkı
kalıplarını, makamları, musikiyi öğrenmeye lüzum ve ihtiyaç yoktur. Sadece
tecvit ilmini öğrenmeye lüzum vardır. Âlimlerin çoğuna göre, tecvit ilminde,
harflerin ağızdaki yerleri, metler, harflerin uzatma miktarları ve daha birçok
şeyler öğrenmeden okunan Kur’ân-ı kerim, doğru olmaz, ezan ve namaz da sahih
olmaz.
***
Sual: Eti yenen hayvanlardan gayrimüslimlerin kestikleri ile Müslümanların
besmelesiz olarak kestikleri hayvanların eti yenir mi?
Cevap: Kitaplı kâfirlerin, kendi kitaplarına göre ve kendi dilleri ile
Allahü teâlânın ismini söyleyerek kestiklerini, kadının, çocuğun ve cünüb
olanın kestiğini yemek caizdir. Besmele çekmesi unutularak kesileni ve avlananı
yemek de caizdir. Şâfii mezhebinde Besmelesiz kesileni yemek de caizdir. Mâlikî
mezhebinde ise, Besmelesi unutulan da yenmez.