Allahü teâlânın taksimine razı olmak
17/04/2024 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual: Allahü tealadan razı olmak, bela ve nimet olarak gelen her şeyden razı olmak, itiraz etmemek mi demektir?
Cevap: Rıza demek,
Allahü teâlâdan gelen her şeye razı olmak demektir. Allahü teâlâdan bir felaket
gelse, ona da rıza gösterir. Kimseye şikâyet etmez. Bu, her insanın
yapabileceği bir iş değildir. Fakat, bunu yapabilen, büyük bir insandır. Böyle
insanlarda, Peygamberlere mahsus sabır ve tahammül var demektir. Allahü
teâlânın büyüklüğüne inandığı derecede insan, bu tahammülü ve bu rızayı gösterebilir.
Gıbta edilecek bir meziyettir. İmâm-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Her gün insanın karşılaştığı her şey, Allahü teâlânın
dilemesi ve yaratması ile var olmaktadır. Bunun için, iradelerimizi Onun
iradesine uydurmalıyız! Karşılaştığımız her şeyi, aradığımız şeyler olarak
görmeliyiz ve bunlara kavuştuğumuz için sevinmeliyiz! Kulluk böyle olur. Kul
isek, böyle olmalıyız! Böyle olmamak, kulluğu kabul etmemek ve sahibine
karşı gelmek olur. Allahü teâlâ, hadis-i kudside buyuruyor ki: (Kaza ve
kaderime razı olmayan, beğenmeyen ve gönderdiğim belalara sabretmeyen, benden
başka Rab arasın. Yeryüzünde kulum olarak bulunmasın!)”
Sual: Gayr-i müslimlerin âdetlerini veya onların
ibadet olarak yaptığı şeyleri yapmanın dinen bir mahzuru olur mu?
Cevap: Kâfirlerin
âdetlerini yapmak, onlara benzemek niyeti ile olmazsa ve haram veya kötü
âdetler değilse, faydalı şeyler ise, caiz olur. Onlar gibi yemek, içmek
böyledir. Onlara uymak için olur veya haram veya fena, kötü şeyler ise, haram
olur. Uyûn-ül besâirde deniyor ki:
“İnsan resmi veya heykeli yapıp, bu insanda ülûhiyyet,
ilahlık sıfatlarından birinin bulunduğuna inanarak veya bunun kâfir olduğunu
bilerek, bunların karşısında, hürmet, tazim, saygı bildiren bir şey söylese
veya yapsa, mesela secde etse, Yahudîlerin ve Hıristiyanların bağladıkları
zünnâr denilen kuşağı ve onların dinlerine mahsus şeyleri kullansa, kâfir olur.
Kâfirlere mahsus olan şeyleri harpte hile olarak kullanırsa, kâfir olmaz.”
Canını, malını, rızkını kurtaracak kadar kullanması özür olur, daha fazlası
küfür olur.
Sual: Namaz kılarken, ah, of diye sesli olarak inlemek
namazı bozar mı?
Cevap: Ah, of gibi inlemek, uf diye sıkıntıyı
bildirmek, namazı bozar.