Ciğer kebabı meselesi
20/04/2024 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Hazret-i Ebu Bekir'in, evinde et pişirip yediği ve sahabeleri davet etmediği bir olay olmuş mudur veya bunun aslı nedir?
Cevap: Bu konu,
Menâkıb-ı Çihâr Yâr-i Güzîn kitabında şöyle anlatılmaktadır:
“Bir gün sahabe-i kiramdan bazıları Fahr-i kâinat
efendimizin huzurlarına varıp, hazret-i Ebu Bekir'den şikâyet ederek
dediler ki:
-Ya Resûlallah! Hazret-i Ebu Bekir evinde ciğer
kebabı yapıp yalnız yer. Kokusunu duyduğumuz hâlde bizi davet etmez...
Bunun üzerine Peygamber efendimiz buyurdu ki:
(Bir daha böyle yaptığı vakit, bana haber veriniz;
evine varalım.)
Bir gün yine hazret-i Ebu Bekir, evinde iken,
ciğer kebabının kokusunu duyan Sahabiler, ciğer kebabı yer diyerek, varıp,
Resulullah efendimize haber verdiler. Resulullah efendimiz de, derhâl kalkıp,
hazret-i Ebu Bekir'in evine gittiler. İçeri girdiklerinde, gördü ki, ne
ateş var; ne de kebap. Bunun üzerine Resulullah efendimiz;
-Ya Ebâ Bekir! Ciğer kebabını yalnız yer imişsin; reva
mıdır? diye sual edince, hazret-i Ebu Bekir;
-Ya Resûlallah! Haşa ki ben ciğer kebabını yalnız
yiyeyim. Pişen kendi ciğerimdir cevabını verdi. Peygamber efendimiz sebebini
sorunca da, hazret-i Ebu Bekir;
-Ya Habiballah! Daima hatırıma gelir ki, Hak teâlâ
bana İslam dinini nasip etti ve Habibinin dostlarından eyledi. Hususi
olarak bütün sahabe-i kiram içinde bu şekilde şöhret buldum. Kıyamet gününde;
acaba ahvalim ne olur. Allahü teâlânın huzurunda bu iltifatı ve bu bu
nimetlerin şükrünü yerine getirir miyim diye korkudan ciğerim kebab gibi pişti,
sebebi budur. Hemen o anda Cebrâîl aleyhisselam gelip; hazret-i Ebu
Bekir'in hakkında nice müjdeler getirdi. Ondan sonra Eshab-ı kiramın,
hazret-i Ebu Bekir'e karşı muhabbetleri bir iken bin kat fazla oldu.”
Sual: Ağır bir şey kaldırınca, insandan meni gelirse,
bu sebepten dolayı gusül almak gerekir mi?
Cevap: Dayak yemek, ağır
bir şey kaldırmak veya bir yerden düşmek gibi sebeplerle insandan meni çıkınca,
Hanefi ve Maliki mezhebinde gusül lazım olmaz. Şafii mezhebinde ise, lazım
olur. Şafii mezhebini taklid eden Hanefînin, buna da dikkat etmesi lazımdır.
Sual: Ölen kimseyi yıkamadan önce, cenaze namazı
kılınabilir mi?
Cevap: Meyyiti gasletmek, yıkamak, vacib-i kifayedir.
Cenaze yıkanmadan, namazı kılınmaz.