Ölünün kırkıncı günü
08/03/2022 Salı Köşe yazarı O.Ü
"Ölüler için
hayratın belli günlerde yapılması, bize Hıristiyanlardan geçmiştir!"
Sual: Ölenin
arkasından dua etmek, sadaka vermek, hayır yapmak için, kırkıncı, elliüçüncü
gibi belli günleri beklemek doğru mudur?
Cevap: Ölünün kırkıncı
gün burnu düşmesi, elliüçüncü gecesi çürümeye başlaması ve bu gecelerde mevlit
okutmalı gibi sözler doğru değildir. Bunlar, Ahmet isminde bir türbedarın
rüyada gördüm diyerek uydurup söylediği şeylerdir. Meyyite yapılan her hizmet
ibadettir. İbadetler, yalnız âyet-i kerime, hadis-i şerifler ve müctehidlerin
sözü ile belli olur. Şunun, bunun emri ile, rüya ile ibadetler değiştirilemez.
İbadetleri değiştirmek, bozmak isteyenlerin imanı gider. Ölülere Kur’ân-ı kerim
okumak, sadaka vermek, dua etmek gibi yardımları yapmak için, elliüçüncü
gecesini beklememeli, birinci günü yaparak, imdadına bir an önce yetişmelidir.
Bu yardımları, yedinci, kırkıncı, elliüçüncü gecelere bırakmak, boğulmak üzere
olan birine, biraz bekle yardıma birkaç gün sonra geleceğim demeye benzer.
Muhammed Ma’sûm hazretleri Mektûbât kitabında buyuruyor ki:
“Âdet, riya, gösteriş
olarak değil de, Allah rızası için, fakirlere yemek, sadaka verip, sevaplarını
meyyitin ruhuna göndermek, iyi olur ve büyük ibadet olur. Fakat, bunun belli
gün veya gecede yapılması için güvenilir bir haber yoktur, yani aslı yoktur.”
Hıristiyanlar,
ölülerine, kırkıncı gün mezarlıkta âyin yapmakta ve bunun âdetleri olduğunu
söylemektedirler. Ölüler için sadaka, mevlit gibi hayratın belli günlerde
yapılmasının Müslümanlara Hıristiyanlardan geçmiş olduğu anlaşılmaktadır.
Sual: Cenaze namazı
kılındıktan sonra, tabutun başında dua etmek, konuşma yapmak, uygun mudur?
Cevap: Cenaze namazı
kılındıktan sonra tabutun yanında dua etmek caiz değildir. Zübde-tül-makâmâtta
diyor ki:
“İmâm-ı Rabbânî
hazretlerinin cenaze namazı kılındıktan sonra, durup dua yapılmadı. Hemen
mezarlığa götürüldü. Cenaze namazından sonra, ayakta dua etmenin mekruh olduğu,
fıkıh kitaplarında yazılıdır. Bazı imamlar yapıyorlar ise de, sünnete uygun
değildir.” Cenaze namazı kılındıktan sonra dua etmenin, konuşma yapmanın
caiz olmadığı Bezzâziyye fetvâsında da yazılıdır.
Sual: Çocuk kucağa
alınıp namaza durulabilir mi?
Cevap: Zaruretsiz, çocuğu kucağında iken namaza başlamak mekruhtur. Zaruret varsa ve üstü temiz ise, mekruh olmaz.