Görmek ve tanımak ayrı şeylerdir
10/10/2019 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
"Bâyezîd-i
Bistâmî hazretleri, öyle kâmil, olgun bir veli idi ki, onu görenler hidayete
kavuşurdu."
Sual: Bir evliyayı görenin doğru yolu bulacağı söyleniyor. Bu söz doğru
mudur, böyle bir şey olabilir mi?
Cevap: Gaznevî imparatorluğunun kurucusu olan Sultan Mahmud-i Gaznevî,
Ebül-Hasan-ı Harkânî hazretlerine;
-Bâyezîd-i Bistâmî hazretleri nasıl bir zat idi? diye sual eder. O da
cevabında;
-Bâyezîd-i Bistâmî hazretleri, öyle kâmil, olgun bir veli idi ki, onu
görenler hidayete kavuşurdu, Allahü teâlânın razı olduğu kimselerden olurdu
buyurdu. Sultân Mahmud-i Gaznevî, bu cevabı beğenmedi ve;
-Ebu Cehil, Ebu Leheb gibi kimseler, Peygamber efendimizi nice kerre
gördüler. Bunlar hidayete gelmedi de, Bâyezîd-i Bistâmî hazretlerini
görenlerin hidayete geldiklerini nasıl söylüyorsun? O, Resulullah efendimizden
daha yüksek mi ki, iki cihanın efendisini, üstünlerin üstünü olan, Allahü
teâlânın sevgili Peygamberini gören, küfürden, inkârdan kurtulamadı da,
Bâyezîd-i Bistâmî hazretlerini görenler nasıl kurtulur? dedi. Ebül-Hasan-ı
Harkânî hazretleri buyurdu ki:
-Ebu Cehil ve Ebu Leheb gibi ahmaklar, Allahü teâlânın sevgili Peygamberini
görmediler. Ebu Talib'in yetimi gözü ile baktılar. Eğer, hazret-i Ebu Bekir
gibi, Resulullah olarak görselerdi, eşkıyalıktan, inkârdan kurtulur, Onun gibi
kemale gelirlerdi. Nitekim Kur’ân-ı kerimde mealen;
(Onların sana baktıklarını görürsün. Onlar, seni anlayamıyorlar.
Üstünlüğünü göremiyorlar) olan Arâf suresinin 197. âyeti bu
inceliği bildirmektedir.
Sultan Mahmud-i Gaznevî, bu cevabı çok beğendi ve din büyüklerine olan
sevgisi arttı.
***
Sual: Seferî olan bir kimse, orucunu kazaya bırakabilir mi, bir de
cuma ve bayram namazlarını kılması, kurban kesmesi gerekir mi?
Cevap: Seferî olan bir kimsenin, orucunu kazaya bırakması, mest üzerine
üç gün süre ile mesh etmesi caiz olur. Cuma ve bayram namazlarını kılması ve
kurban kesmesi de lazım olmaz.
***
Sual: Cemaatle namaz kılarken, müezzinin ayrıca yüksek sesle tekrar
etmesinin bir mahzuru olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidînde deniyor ki:
“İmamın sesini, ihtiyaçtan fazla yükseltmesi mekruh olduğu gibi, müezzin
için de mekruhtur. İmamın sesi yetiştiği zaman, tekbirleri müezzinin de
bildirmesinin mekruh olduğunu ve çirkin bidat olduğunu, dört mezheb âlimleri
söz birliği ile bildirmişlerdir.”