İşe giderken niyeti düzeltmelidir
24/09/2024 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Evinin, çocuklarının nafakasını kazanmak için evinden çıkan, işine giden bir kimse, evden çıkarken nasıl niyet etmelidir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Kimyâ-i se’âdet kitabında buyuruluyor ki:
“Bir kimsenin dünya ticareti, ahıret ticaretine mâni olursa, bu kimse
bedbahttır, zavallıdır. Bir çömlek almak için, altın kupa verene ne denir?
Dünya, saksı parçası gibidir. Hem kıymetsizdir, hem de çabuk kırılır. Ahıret
ise, altından kupa gibidir ki, hem çok kıymetlidir, hem de dayanıklıdır,
kırılmaz. Hatta hiç tükenmez. Dünya ticaretinin ahırete yaraması ve Cehenneme
sürüklememesi için, çok uğraşmak lazımdır. İnsanın sermayesi, dini ve
ahıretidir. Bu sermayeyi kaptırmamak için, çok uyanık olmak lazımdır. Dinini
kayırmak istiyenler, her sabah şöyle niyet etmelidir: Kendisinin, evlat ve
ailesinin rızkını kazanmak, onları kimseye muhtaç bırakmamak, Allahü teâlâya
rahat ve temiz ibadet edebilmek, ahıret yolunda yürüyebilmek için, vazifeme
gidiyorum demelidir. O gün Müslümanlara iyilik, yardım ve nasihat yapmayı,
kalbinden geçirmelidir. Namazda kusur edenlere, günah işleyenlere, emr-i ma’rûf
yapmalıdır. Böyle niyet eden bir tüccar, bir memur, bir muallim, bir hâkim ve
bir subay, vazifesini yaptığı kadar, hep sevap kazanır. Onun her işi, ibadet
olur. Dünyada kazandığı şeyler de, caba olur.”
Sual: Anası, babası günah işleyen bir kimse, bunlara doğruyu söyleyip
nasihatte bulunması gerekir mi?
Cevap: Anası, babası günah, haram işleyen bir kimse, bunlara bir kerre
nasihat eder. Anası, babası kabul etmezlerse, susar, onlarla münakaşa etmez,
sadece onlara dua eder.
Sual: Bir baba, çocuğunu din bilgilerini öğrenmesi için zorlayabilir
mi, buna babanın hakkı var mıdır?
Cevap: Çocuğun, Kur’ân-ı kerimi, edebleri ve farzları, haramları, Ehl-i
sünnet itikadını öğrenmesi için babası ikrah eder, zorlar.
Sual: Malına zarar verilen kimsenin, zarar veren kişinin malına zarar yapma
hakkı var mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Mecellenin 19. Maddesinde deniyor ki:
“Birine zarar vermek ve zarar yapana karşılık olarak zarar yapmak caiz
değildir.” Mubah olan işler de, başkasına zarar verirse, caiz olmaz. Malı
çalınan bir kimse, hırsızın veya başkalarının malını çalmaya hak kazanmaz.