Teravih namazında okunacak dua
09/05/2019 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Teravihe başlarken ve bittikten sonra
çeşitli dualar vardır...
Sual: Teravih namazına başlarken ve
sonunda, çeşitli dualar okunuyor. Bu dualar nelerdir ve nasıldır?
Cevap: Teravih
namazına başlarken ve bittikten sonra çeşitli şekilde okunan dualar vardır.
Mesela teravih namazına kalkarken okunacak dualardan birisi şöyledir:
“Sübhâne zil mülki vel melekût. Sübhâne
zil izzeti vel azameti vel celâli vel cemâli vel ceberut. Sübhânel melikil
mevcûd. Sübhânel melikil ma'bûd. Sübhânel melikil hayyillezî lâ yenâmü ve lâ
yemût. Sübbûhun kuddûsün Rabbünâ ve Rabbül melâiketi verrûh. Merhaben,
merhaben, merhabâ yâ şehre Ramezân. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ
şehrel-bereketi vel gufrân. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ şehret-tesbîhi
vet-tehlîli vez-zikri ve tilâvet-il Kur'ân. Evvelühû, âhiruhû, zâhiruhû,
bâtınühû, yâ men lâ ilâhe illâ hüv.”
Ramazanın onbeşinde sonra Merhaba diye
okunan yerler, Elveda diye okunur. Teravih namazı bitince okunacak dua da
şöyledir:
“Allahümme salli alâ seyyidinâ
Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammed. Biadedi külli dâin ve devâin ve bârik
ve sellim aleyhi ve aleyhim kesîrâ. (Üç
defa okunur ve üçüncüsünde) ve salli ve sellim ve bârik aleyhi ve
aleyhim kesîran kesîrâ denir.
Yâ Hannân, yâ Mennân, yâ Deyyân, yâ
Burhân. Yâ Zel-fadlı vel-ihsân nercül-afve vel gufrân. Vec'alnâ min utekâi
şehri Ramezân bi hurmetil Kur'ân.”
***
Sual: Bir kimse, kendi malından,
başkasının fıtrasını verebilir mi?
Cevap: Konu
ile alakalı olarak Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir kimse, kendi malından, başkası için
fıtra verince, o kimse önceden emretmiş ise, caiz olur, emri ile vermemiş ise,
sonradan razı olsa da, caiz olmaz. Onun malı ile vermiş ise, razı olunca caiz
olur.”
***
Sual: Bir baba, kendi çocuklarının
fıtrasını, onlardan vekalet almadan da verebilir mi?
Cevap: Bir
kimse, nafakasını verdiği kimselerin, çocuklarının fıtralarını, onların emri ve
vekaleti olmadan verebilir.
***
Sual: Bir kimseye, fıtra ve kurban vacip
olduktan sonra, elindeki mal yok olsa, bu kimse sorumluluktan kurtulur mu?
Cevap: Bir
kimsenin nisaba malik olduktan, fıtra ve kurban vacip olduktan ve hac farz
olduktan sonra mal elinden çıkarsa, af olmazlar. Halbuki, zekât ve uşur, malın
elden çıkması ile affolur. Fakat, bunların elden çıkarılması ile bunlar da
affolmaz.