Teravih namazı kılmak sünnettir
08/05/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Teravih namazı, yatsının son sünnetinden
sonra ve vitirden önce kılınır.
Sual: Teravih namazını, kadın, erkek her
Müslümanın kılması gerekir mi, cemaatle kılınması ve camiye gidilmesi şart
mıdır?
Cevap: Teravih
namazı ile alakalı olarak Nûr-ül-îzâh şerhinde ve hâşiyesinde buyuruluyor ki:
“Erkeklerin ve kadınların, yirmi rekat
teravih namazı kılması, sünnet-i müekkededir. İnanmayan sapıktır ve şahitliği
kabul olmaz. Resûlullah efendimiz, birkaç gece, teravihi cemaatle sekiz rekat
olarak kıldı. Evlerine gidince, yirmi rekate tamamladılar. Yalnız olarak yirmi
rekat kıldığı da bildirilmiştir. Dört mezhepte de yirmi rekattir. Sünnet olduğu
buradan anlaşıldı. Üç halife ve zamanlarındaki Eshâb-ı kiramın hepsi, cemaatle
yirmi rekat kıldılar. Bu halifelere ve Eshâb-ı kiramın icmaına uymamız, hadîs-i
şerif ile emrolunmuştur.”
Teravih namazı, yatsının son sünnetinden
sonra ve vitirden önce kılınır. Bir kimse, yatsıyı kılmadan önce teravihi
kılamaz. Vitirden sonra ve. sabah namazına kadar kılınabilir. Fecir doğunca
kılınamaz, kaza da edilmez. Çünkü teravih kuvvetli sünnet ise de, akşam ve
yatsının son sünnetleri kadar kuvvetli değildir. Bu sünnetler ise, kaza
edilmez. Yalnız farz namazlar ile vitrin kazası lazımdır. Teravih namazı,
Şafiide kaza edilir.
Teravihi cemaat ile kılmak, sünnet-i
kifayedir. Camide cemaatle kılınınca, başkaları evde yalnız kılabilir, günah
olmaz. Fakat, camideki cemaat sevabından mahrum kalır. Evde, bir veya birkaç
kişi, cemaatle kılarsa, yalnız kılmaktan yirmiyedi kat fazla sevap kazanılır.
Her iki rekatte bir selam verilip, hemen
sonraki rekate kalkılır. Yahut dört rekatte bir selam verilir. Her dört rekat
arasında, dört rekat kılacak kadar oturup, salevat veya tesbih okunur veya
sessizce oturulur. İki rekatte bir selam vermek ve her iftitah tekbirinde niyet
etmek daha iyidir.
Yatsıyı cemaatle kılmayanlar, toplanıp
da, teravihi cemaatle kılamazlar. Çünkü teravihin cemaati, farzın cemaati
olması lazımdır. Yatsıyı cemaatle kılmayan bir kimse, farzı yalnız kılıp, sonra
teravihi kılan cemaate katılabilir.
***
Sual: Hastanın, hamile kadının ve harp
eden askerin oruç tutması gerekir mi?
Cevap: Hasta,
hastalığı artacak ise, hamile kadın, süt veren kadın, harp eden asker zayıf
olursa, oruç tutmaz. İyi olunca kaza eder.