İmam yapmazsa, cemaat yapar
28/10/2019 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
İmam, dört rekatlik bir namazda beşinci rekate kalkarsa, cemaat kalkmaz.
Sual: Cemaatle namaz kılarken, namazda imamın yapmadıklarını cemaatin
yaptığı veya imamın yapıp cemaatin yapmadığı yerler var mıdır?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Mevkûfât'ta deniyor ki:
Dört şeyi imam yaparsa, cemaat yapmaz: 1-İmam ikiden çok secde
yaparsa, cemaat yapmaz. 2-İmam bayram tekbirini, bir rekatte üçten çok
söylerse, cemaat söylemez. 3-İmam cenaze namazında, dörtten çok tekbir
söylerse, cemaat söylemez. 4-İmam, dört rekatlik bir namazda beşinci
rekate kalkarsa, cemaat kalkmaz. Beraber selam verirler.
On şeyi imam yapmazsa, cemaat yapar. Bunlar: 1-İftitah tekbirinde el
kaldırmak. 2-Sübhaneke okumak. İki imam, cemaat de okumaz
dedi. 3-Rüküya eğilirken tekbir getirmek. 4-Rüküda tesbih
okumak. 5-Secdelere yatıp kalkarken tekbir söylemek. 6-Secdelerde
tesbih okumak. 7-İmam semiallahü demezse, cemaat rabbenalekelhamd
der. 8-Ettehıyyatüyü sonuna kadar okumak. 9-Namaz sonunda selam
vermek. 10-Kurban Bayramı'nda, yirmi üç farzdan sonra, selam verir vermez,
tekbir okumaktır.”
***
Sual: Allahü teâlânın zatına ait, sadece O'na mahsus olan sıfatları var
mıdır, varsa nelerdir?
Cevap: Allahü teâlânın Sıfât-ı zâtiyyesi, zâti sıfatları altıdır. Bunlar:
Vücud, Kıdem, Bekâ, Vahdâniyyet, Muhâlefet-ün lil-havâdis ve Kıyâm-ü
bi-nefsihîdir. Vücûd, kendiliğinden var olmak demektir. Kıdem, varlığının
öncesi, başlangıcı olmamaktır. Bekâ, varlığı sonsuz olmaktır, hiç yok
olmamaktır. Vahdâniyyet, hiçbir bakımdan şeriki, ortağı, nazîri, benzeri
olmamaktır. Muhâlefet-ün lil-havâdis, hiçbir şeyinde, hiçbir mahluka, hiçbir
bakımdan benzemez demektir. Kıyâm-ü bi-nefsihî, varlığı kendindendir, hep var
olması için, hiçbir şeye muhtaç değildir, demektir.
Bu altı sıfatın hiçbiri, yaratılanların hiçbirinde yoktur. Bunların,
mahluklara hiçbir surette bağlantıları da yoktur. Bazı âlimler, Vahdâniyyet ve
Muhâlefet-ün lil-havâdisin aynı olduklarını söyleyerek, sıfât-ı zâtiyye
beştir demişlerdir.
***
Sual: Hadis ile hadis-i kudsi aynı mıdır, eğer farklı ise aralarında ne
gibi bir fark vardır?
Cevap: Muhammed aleyhisselamın, manası da, telaffuzu da kendisine ait olan
sözlerine Hadis-i şerif denir. Bunlardan, manası Allahü teâlâ tarafından,
kelimeleri Muhammed aleyhisselam tarafından olan hadis-i şeriflere Hadîs-i
kudsî denir.