Para karşılığında hatim okumak
28/10/2024 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Para karşılığında, hatim, cüz, mevlid okumak, dinimiz açısından uygun mudur?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Bey ve Şirâ risâlesinde deniyor ki:
“Para ile Kur’ân-ı kerim ve başka şeyler okutmak
haramdır. Bu parayı fakirlere sadaka verip, sevabını ölüye bağışlamalıdır.
Ücret ile yalnız Kur’ân-ı kerim, din dersi öğretmek, imamlık, müezzinlik caiz
görülmüştür.” Hadîka ve Berîka’da deniyor ki:
“Hafız pazarlık etmeden, Allah rızası için hatim, cüz
veya mevlid okursa, okutanın hediyye ettiğini alması caiz olur. İtiraz ederse,
aldığı haram olur.” İbni Âbidîn’de buyuruluyor ki:
“Hakimlik gibi ibadetleri, ücret şart etmeden kabul
edip işe başlamalı, sonra ne verirlerse almalıdır.”
Hafız, çok verenle az vereni ayırt etmemelidir. Ayırt
ederse, para kazanmak için hafız olmuş demektir. Bu ise, haramdır. Bunları,
para düşünmeden, Allah rızası için okumalıdır.
Kur’ân-ı kerimi, geçim vasıtası yapan hafızlar,
tecvitle okumayıp, teganni ile okuyanlar, gerçekten hamele-i Kur’ân değildir.
Bunlar; (Çok hafızlar vardır ki, Kur’ân-ı kerim, bunlara lanet eder) hadis-i
şerifinde bildirilenlerden olurlar.
Sual: Bazı hastalar ve kaza geçirenler için doktor,
ilaç bulunsaydı ölmezdi deniyor. Böyle söylemek, dinen uygun mudur?
Cevap: Doktor ve ilaç
bulmak, takdire bağlıdır. Allahü teâlâ, takdirine göre sebepleri yaratmaktadır.
Bir yeri kesilen insanın eceli gelmedi ise, damarı bağlanır, ilaç verilir,
ölmez. Eceli gelmiş ise, damarı bağlayacak biri bulunamaz, kanı akar, mikrop
kapar ve ölür. Kalbi, yüreği hasta olana, ölmek üzere olan bir başkasının
sağlam yüreği takılıp takılmaması da, ecelin gelip gelmemesine bağlıdır. Kalbin
değiştirilmesi de hastayı muhakkak iyi yapmıyor, çoklarının ölmesine de sebep
olmaktadır.
Sual: Bir evin kirasına karşılık olarak, bir tarlayı
kiralamak ve namaz kılmak için yer kiralamak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Bir menfaati, başka cins bir menfaat karşılığı
kiraya vermek caizdir. Evin kirası karşılığı olarak tarlayı kiralamak caizdir.
Fakat, elbiseyi kiraya verip, kira olarak başka elbise almak caiz olmaz. Bir
yeri, namaz kılmak için kiraya vermek caiz değildir. Bunun kirasını almak haram
olur. Burasını bir iş yapmak için kiralamalı ve namaz da kılmalıdır.