Eshâb-ı kirâma düşman olan hükümdar!..
28/11/2023 Salı Köşe yazarı V.T
Molla Arab hazretleri Osmanlı
İslâm âlimlerinin büyüklerindendir. İsmi Vâiz Muhammed bin Ömer'dir. Antakya'da
doğdu. Arab lisanını iyi bildiği ve Haleb'den Bursa'ya geldiği için "Molla
Arab" diye şöhret buldu. Fıkıh ilmini fazîlet sâhibi babasından, usûl-i
fıkıh, kırâat ve Arabî ilimleri, amcaları Şeyh Hasan ve Şeyh Ahmed gibi
âlimlerden öğrendi. Tebrizli Mevlânâ Mürîd'den ilim öğrendi. Sonra Antakya'ya
döndü. Haleb ve Kudüs'deki âlimlerle görüştü. 1495 (H.901) senesinde Bursa'ya,
sonra İstanbul'a gitti. Sultan İkinci Bâyezîd Han, Molla Arab'ın şöhretini
işitip dersine geldi. Modon şehrinin fethine katıldı. Fetih sırasında
konuşmalarıyla ve duâlarıyla askeri coşturdu. Yavuz Sultan Selîm Hanı,
şiirlerle cihâda teşvik ve tahrik eyledi. Bu maksadla Es-Sedad
fî Fedâil-il-Cihâd kitabını yazdı. Çaldıran Seferine
katılıp, askere cesâret verdi. Kânûnî Sultan Süleymân Han ile de Engürüs
Seferine katılıp, zafer için yaptığı duâları kabûl oldu. Seferden sonra
Bursa'ya gelip, çeşitli kitaplar yazdı. Bursa'da büyük bir câmi inşâ ettirmeye
başladı. Fakat bu câminin inşâatı tamamlanmadan 1532 (H.938) senesinde vefât
etti. Es-Sedad fî Fedâil-il-Cihâd kitabında
şöyle buyuruyor:
Eshâb-ı kirâma düşman olmayı, Abdullah bin Sebe' adındaki bir
Yahudi dönmesi ortaya çıkardı. Zamanla, unutulmuş iken, cihâna yayarak dîn-i
islâmda büyük bir yara, derin bir uçurum açılmasına tekrar sebep olan, Şâh
İsmail Safevî’dir. Tebrîz'de hükûmet kurmuş ve Eshâb-ı kirâma düşman olmayı,
resmen ilân etmiştir. Müslümanları kolay aldatabilmek için, "Oniki
İmam"dan imam-ı Mûsâ Kâzım soyundan olduğunu söylüyor. Bu sözün yalan
olduğunu âlimlerimiz söylemişlerdir. Tebrîz'e girdiğinde, Ehl-i sünneti
kılıçtan geçirdiği meşhûrdur.
Şâh İsmail’in İslâm tarihini lekeleyen o bozuk hareketlerinden
önce, İslâm memleketlerinin hiçbirinde, mekteplerde, medreselerde, meclislerde,
hocalardan, muallimlerden, talebeden hiçbirisi Sahâbe-i kiramdan hiçbirisine
dil uzatmazdı. Hanefî âlimleri, Yezîd’e bile lânet etmeye izin vermemiştir.
Yalnız aldatılmış olan bazı kimseler, Ehl-i beyti bulundukları derecenin üstüne
çıkarmış iseler de, bunlar da, Sahâbe-i kiram için dîne ve edebe muhâlif bir
şeyler söylememişlerdi. Ehl-i beytin kıymetini bilmemekte Abbâsîler, Emevîleri
geçmişlerdir.