"Peygamberin, velinin hakkı için" demek
29/02/2020 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Peygamberin, velinin hakkı için demek, Onun nübüvveti haktır, vilayeti
haktır demek olur.
Sual: Dinimiz açısından, Peygamberin veya herhangi bir velinin hakkı,
hatırı için, onun hürmetine diyerek dua etmekte bir mahzur var mıdır?
Cevap: Peygamberleri, salih kulları vesile ederek dua etmenin caiz olduğu
kitaplarda yazılıdır. Mesela Berîkada deniyor ki:
“Peygamberin, velinin hakkı için demek, Onun nübüvveti haktır, vilayeti
haktır demek olur. Peygamber efendimiz de, bu niyet ile (Peygamberin
Muhammed hakkı için) demiş ve harplerde Allahü teâlâdan, Muhacirlerin
fukarası hakkı için yardım dilemiştir.” İslam alimlerinden;
“Senden istedikleri zaman verdiğin kimseler hakkı için” gibi dualar
yapanlar ve kitaplarına yazanlar çok olmuştur. Hısn-ül-hasîn kitabı böyle
dualarla doludur. Rûh-ul-beyân tefsîrinde, Mâide suresinin 18. âyetinde diyor
ki:
“Hazret-i Ömer'in haber verdiği hadis-i şerifte; (Âdem aleyhisselam
yanıldığı zaman, "ya Rabbi! Muhammed aleyhisselam hakkı için beni
affet" dedi. Allahü teâlâ da, "Muhammed'i daha yaratmadım. Onu nasıl
tanıdın?" dedi. "Ya Rabbi! Beni yaratıp ruhundan bana ihsan edince,
başımı kaldırdım. Arş'ın eteklerinde, Lâ ilâhe illallah Muhammedün Resulullah
yazılmış olduğunu gördüm. Sen isminin yanına, en çok sevdiğinin ismini
yazarsın. Bunu düşünerek Onu çok sevdiğini anladım" dedi. Allahü teâlâ da
buna karşılık, "ey Âdem, doğru söyledin. Mahluklarımın içinde, ençok
sevdiğim Odur. Onun için, seni affeyledim. Muhammed olmasaydı, seni
yaratmazdım" dedi) buyuruldu. Bu hadis-i şerif, İmâm-ı Beyhekînin
Delâil ve Âlûsînin Gâliyye kitaplarında da yazılıdır.
***
Sual: Tanıdık bir bakkala borç para verip, daha sonra o para bitinceye
kadar o bakkaldan alışveriş yapmanın mahzuru olur mu?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidîn ve Dürerde deniyor ki:
“Bakkala borç para verip, o para bitinceye kadar ondan mal satın almak
haramdır. Çünkü, istifade etmek şartı ile ödünç vermek faiz olur.”
***
Sual: Birine kızıp uzun süre ona karşı küs durmak, konuşmamak uygun mudur?
Cevap: Dargın, küs olana, üç günden önce gidip barışmak, daha iyidir. Güçlük
olmaması için, üç gün müsaade edilmiştir. Daha sonra günah başlar ve gün
geçdikçe artar. Günahın artması, barışıncaya kadar devam eder. Hadis-i şerifte;
(Sana darılana git, barış! Zulüm yapanı affet. Kötülük yapana iyilik et!) buyuruldu.