Saçın, sakalın iman ile ağarması
02/03/2020 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Hadis-i şerifte; (Saçını, sakalını müslüman olarak ağartan
affolunur) buyuruldu.
Sual: Bir kimsenin yaşlanıp saçının, sakalının ağarması, o kimsenin hayrına
mı alamettir?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Hak teala, her an kendisi ile bulundursun. Bir kimsenin saçının, sakalının
siyahlığını, iman ile ve ibadetler ile ağartması ne büyük nimettir. Resulullah
aleyhissalatü vesselam hadis-i şerifte; (Saçını, sakalını müslüman
olarak ağartan affolunur) buyurdu. Allahü tealanın sonsuz merhametini
düşününüz. Günahları affedeceğine güveniniz! Gençlikte, Allahü tealanın
kahrından, azabından korkmak, titremek lazımdır. İhtiyarlıkta affına,
merhametine sığınmalıdır.”
Sual: Terzi, tamirci gibi sanat sahipleri, ücretlerini almadan, ellerindeki
eşyayı vermeme hakkına sahip midirler?
Cevap: Sanat sahipleri, işçilik ücretini eşyanın sahibinden alıncıya kadar,
eşyayı vermeyebilir. Eşya helak olup, teslim edemezse ücret alamaz. Kendisinin
yapması şart edildi ise, başkasını çalıştıramaz. İşçiliği olmayan hizmetlerde,
mesela hamal, kayıkçı, şoför, ücret almadığı için eşyayı hapsedemez. Eşya helak
olursa ücretini alır.
Sual: Camilerde sarkıntılık ederek dilenmenin ve bunlara para vermenin
hükmü nedir?
Cevap: Camilerde, sarkıntılık ederek dilenmek haramdır. Camide, sarkıntılık
eden dilenciye sadaka vermek de haramdır.
Sual: Bazı ülkelerde, Müslümanlarla gayr-i müslümlerin karışık olduğu
şehirler vardır. Buralarda kesilen koyun, keçi gibi hayvanların eti yenilebilir
mi?
Cevap: Bu konuda Merâkıl-felâhda ve bunun Tahtâvî şerhinde deniyor ki:
“Bir adil kimse, bu eti Mecusi kesti dese, başka bir adil kimse de,
Müslüman kesti dese, yemesi helal olmaz. Yani haramlığı devam eder. Çünkü,
kesilmiş görülen hayvanın haram olması asıldır. İslamiyete uygun kesilmiş
olduğu tahakkuk edince helal olur. İki haber ters düşünce, helal olması
tahakkuk etmeyip, anlaşılmayıp, haramlığı devam eder. Şek, şüphe etmek, iki
haberin birbirlerine ters düşmesi gibidir. Aslı haram olan şeyde şek olunursa,
mesela, Müslümanların ve Mecusilerin karışık bulundukları bir şehirde kesilmiş görülen
hayvan, Müslümanın kestiği bilinmedikçe helal olmaz. Zira, hayvanın haram
yoldan ölmesi asıldır. İslamiyete uygun kesilmiş olduğu ise şüphelidir. Şehirde
Müslümanlar çok ise, helal kabul edilir.”