Sadaka-i fıtır vermek
31/03/2023 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Ramazan ayında verilen
sadaka-i fıtrı, zengin olanların mutlaka vermesi gerekir mi?
Cevap: Sadaka-i
fıtır hakkında Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“İhtiyacı olan eşyadan ve borçlarından fazla olarak, zekât
nisabı kadar malı, parası bulunan her Müslümanın, Ramazan Bayramının birinci
günü sabahı, tan yeri aydınlanırken, fıtra vermesi vacip olur. Daha önce ve
daha sonra vacip olmaz. Fıtra ve kurban nisabı hesabına katılacak malın ticaret
için olması şart olmadığı gibi, elinde bir yıl kalmış olması da lazım değildir.
Bayramın birinci günü sabah namazı girdiği anda, nisap miktarı kadar mala malik
olmak şarttır. O andan sonra nisaba kavuşanın, dünyaya veya imana gelenin fıtra
vermesi vacip olmaz. Misafir olanın da fıtra vermesi lazımdır. Ramazan-ı
şerifte veya ramazandan önce ve bayramdan sonra vermesi de caizdir. Hatta bir
kimse, fıtra veya zekât, keffaret veya nezrettiği, adadığı şeyi vermeden ölürse
ve verilmesini vasiyet etmedi ise, vârislerinden birinin, ölenin değil, kendi
malından, bunları fakirlere vermesi caiz olur. Fakat vâris, bunları vermeye
mecbur değildir. Eğer ölen kimse, hayatta iken vasiyet etmiş ise, bıraktığı
malın üçte birinden verilmesi lazım olur. Mal bırakmadı ise, vasiyeti
yapılmaz.”
Sual:
Fıtrayı, bayram namazından önce mi vermek gerekir?
Cevap: Hanefi
mezhebinde bayram namazından önce verilince, sevabı daha çok olur. Şâfii
mezhebinde ramazandan önce, Mâliki ve Hanbelî mezhebinde ise bayramdan önce
verilemez.
Sual:
Bir kimse, fıtrasını bölerek birkaç fakire verebilir mi?
Cevap: Bir
kişinin fıtrası, bir fakire veya birkaç fakire verilebildiği gibi, bir fakire
birkaç kişinin fıtrası da verilebilir.
Sual:
Küçük çocuğun ve delinin malı varsa, fıtrası, bu mallardan mı verilir?
Cevap: Küçük
çocuğun ve delinin malları varsa, bunların fıtraları da, mallarından verilir.
Velileri vermezse, çocuk büyüyünce, deli iyi olunca, eski fıtralarını da
kendileri verir.
Sual:
Ergenliğe ulaşmamış küçük çocukların fıtralarını, babaları mı verir?
Cevap: Baliğ olmayan çocukların malı yoksa, bunların fıtrasını babaları, kendi fıtrası ile birlikte verir. Yani kendi zengin, nisaba malik ise verir. Hanımı ve büyük çocukları için vermez. Fakat verirse sevap olur.