İtikadı düzgün Müslümanlar, Cehenneme hiç girmez diyorlar doğru mudur?
Ahirette rahmet Müslümanadır
CEVAP
Evet doğrudur. Cehenneme hiç girmez demek, girse de azap görmez demektir.
Müminin nuru, narı [ateşi] söndürecektir. Bir hadis-i şerif meali
şöyledir:
(Ümmetime Cehennemin sıcaklığı, hamam sıcağı gibi olacaktır.) [Ebu
Nuaym]
Dünyadan imanla yani Müslüman olarak ayrılan herkes Cennete gidecektir. Allahü
teâlânın rahmeti gazabını aştı. Üç âyet meali:
(De ki, ey çok günah işlemekle haddi aşan kullarım, Allah’ın rahmetinden [bizi
affetmez diye] ümidinizi kesmeyin! Çünkü Allah, [iman ehlinin] bütün
günahlarını hiç şüphesiz affeder. Elbette O, sonsuz mağfiret ve nihayetsiz
merhamet sahibidir.) [Zümer 53]
(Kötülük eden, nefsine zulmeden, af dilerse, Allah’ı çok affedici, çok
merhametli bulur.) [Nisa 110]
(Allah şirk hariç, bütün günahları, istediği kimselerden affeder.)[Nisa 48]
Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
(İşlediği günahı, Allah’ın bildiğine inanan, tevbe etmese bile, Allah onu
affeder.) [Taberani]
(Allah’ın rahmetinin çokluğunu kâfir bilseydi, Cennetten ümit kesmezdi.) [Buhari,
Müslim]
(Eğer Allahü teâlânın affının çok olduğu bilinseydi, hiç kimse günahtan
çekinmezdi.) [Nesefi]
(Allahü teâlâ, kullarına bu kadının çocuğuna olan merhametinden daha
merhametlidir.) [Buhari]
(Günah işlemeyen olsaydı, Allahü teâlâ günah işleyecek kimseler yaratır, sonra
onları affederdi. Çünkü Allahü teâlâ, çok affedici, çok merhametlidir.) [Taberani]
(Allahü teâlâ, hiç kimsenin hatırına gelmeyecek şekilde, günahkârları
affeder.) [Beyheki]
(Ümmetim hariç, her ümmetin bir kısmı Cennette, bir kısmı Cehennemdedir.) [Deylemi]
(Allah’ı Rab, beni de Peygamber bilene, Cehennem haram olur.)[Hakim]
(Ümmetim, ümmeti merhumedir, mukaddestir, mübarektir, kıyamette onlara azap
yoktur. Azapları ancak dünyada aralarındaki fitnelerledir.) [Taberani,
İbni Asakir]
Bu vesikalar gösteriyor ki, küfür hariç, mümin ne kadar büyük günah işlerse
işlesin, affa ve şefaate kavuşarak Cehenneme girmez, girse bile ona hamam
sıcaklığı gibi olur.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Kelime-i tevhidi söyleyip, bunun manasını kabul eden Müslüman, Muhammed
aleyhisselam, Allahü teâlânın Peygamberidir, her sözü doğrudur, ona uygun
olmayanlar yanlıştır, kötüdür diye inanırsa ve son nefesinde de böyle ölüp,
ahirete, bu iman ile giderse, küfür pislikleri varsa, onların cezasını
çektikten sonra Cennete gider. Yani kâfirlere mahsus olan âdetlere ve
bayramlara katılır, kâfirlerin mukaddes bildikleri günlerinde ve gecelerinde,
onların yaptıklarını yaparsa muhakkak Cehenneme girer; ama kalbinde zerre kadar
imanı olduğu için, Cehennemde sonsuz kalmaz. Küfür pislikleri temizleninceye
kadar azap çekip sonunda Cehennemden çıkar.
İmanla ölen ve küfür pisliği olmayan her günahkâr Müslümanın yerine bir kâfir
yanacaktır. Bu husustaki hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:(Bu ümmet
rahmete kavuşmuştur. Azapları dünyada ve birbirlerindendir. Kıyamette her
Müslüman için bir müşrik ayrılır, “Bu senin Cehennemden fidyendir”
denir.) [İbni Mace]
(Ümmetim, mağfiret olunmuştur. Dünyadaki sıkıntıları onlara kefarettir.
Kıyamette her Müslümana bir Yahudi veya Hristiyan verilir, “Bu ateşten
senin fidyendir” denir.) [Taberani]
(Kıyamette, her Müslümana bir kâfir verilir, “Bu senin ateşten fidyendir”
denir.) [Müslim]
(Kıyamette bütün Müslümanlar secde halinde iken, onlara denir ki: “Başınızı
kaldırın, küfür ehlinden sayınız kadar size karşılık fidye kıldık.”) [İbni
Mace]
(Kıyamette bir melek, bir kâfirle gelir. Mümine ”Şu kâfir, ateşe
karşı fidyendir” der.) [Hakim]
(Ümmetime ahirette azap yoktur. Kıyamette onlar yerine bedel olarak bâtıl
din ehlinden bir kâfir verilir. Bu onların Cehennemden fidyesidir.) [Hatib,
İbni Neccar]
Bir hasta ziyaretine gitmiştim. Ölüm halinde idi. Kalbine teveccüh ettim. Kalbi
kararmış idi. Uğraşmama rağmen o zulmet temizlenmedi. Nihayet, o siyahlıkların,
kâfirlik bulaşıklıkları ve sıfatları olduğu ve küfür ile olan bağlılığından
olduğu anlaşıldı. O zulmetlerin ancak, küfrün cezası olan, Cehennem ateşi ile
temizleneceği anlaşıldı; fakat kalbinde zerre kadar iman nuru da görüldüğünden,
bunun sayesinde cezasını çektikten sonra Cehennemden çıkarılacaktır. Cehennem
azabı küfür için ve küfür sıfatları ve bulaşıklıkları içindir.
Küfürden kaçınan, iman sahiplerinin yaptıkları büyük günahlar, ya imanları
hürmetine, Cenab-ı Hakkın merhameti ile veya kalb ile tevbe ve dil ile istigfar
ederek ve beden ile hayırlı bir iş yaparak veya şefaate kavuşmaları ile af
olunur. Günahta kul hakkı varsa, hak sahibi ile helalleşmek lazımdır. Böyle af
olmayanlar, dünya sıkıntıları ve dertleri ile veya son nefeste can verirken,
çekecekleri zahmetler ile temizlenir. Bunlarla da temizlenmezse, bazıları kabir
azabı çekmekle affa kavuşur. Bazıları ise, kabir azabı ve sıkıntıları ve
kıyamet gününün şiddetleri ile af olunup, günahları biter ve Cehennem azabı ile
temizlenmeye lüzum kalmaz. Küfürden başka günahlara Cehennemde azap olunacağını
bildiren haberler, hep bu günahlarda küfür bulaşıklığı olduğu içindir. Mesela,
günahı hafif görerek, önem vermeyerek işlemek, İslam dininin emirlerini aşağı
görerek, namaz kılmamak ve günah yapmak gibi küfür bulaşan günahlardır. (1/266)
Cennete gitmek için Müslüman olarak ölmek lazımdır. Müslümanları Müslüman
oldukları için sevmek, kâfirleri kâfir olduğu için sevmemek lazımdır. Bir
âyet-i kerime meali şöyledir:
(İslam’dan başka din arayan, bilsin ki, o din asla kabul edilmez.)[Al-i
İmran 85]
Hamam sıcaklığı
Sual: (Ümmetimin müminlerine, Cehennemin sıcaklığı hamam sıcağı
gibi olacaktır) hadis-i şerifi, günahkâr olan her mümin için mi
bildirilmiştir? İstisnası var mıdır?
CEVAP
İstisnasız her mümin içindir. Cehennemin şiddetine göre, hamam sıcaklığı
gibidir.
İmam-ı Rabbani hazretleri, itikadı doğru olan yani küfür pisliği olmayan
müminlerin, günahkâr olsa da, Cehenneme hiç girmeyeceğini bildirmektedir. (1/266)