Yatağın içinde Kur'ân okumak
10/01/2023 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimse, yatağın
içinde, yatar şekilde iken Kur’ân-ı kerim okuyabilir mi?
Cevap: Kur’ân-ı
kerimi abdestsiz tutmak haramdır, ezberden okumak caizdir. Yatağa abdestli
girmek sünnettir. Şir'at-ül-islâm şerhinde;
“Kur’ân-ı kerimi yatakta, yatarak ezberden abdestsiz okumak
caizdir ve sevaptır. Fakat, başını yorgandan dışarı çıkarmalı ve bacakları
bitiştirmelidir” deniyor.
Sual:
Fıkıh kitaplarında, zayıf kavil diye bildirilen hükümlerle de amel edilebilir
mi?
Cevap: Her
Müslümanın ibadet yaparken ve haramdan sakınırken, kendi mezhebi âlimlerinin,
'Fetvâ böyledir, En iyisi budur, En doğru söz budur...' gibi bildirdiklerine
uyması lazımdır. Kendi arzusu ile yaptığı bir şey, buna uymasına mâni olur ve
bu mâni olmanın önlenmesinde harac, meşakkat bulunursa, kendi mezhebinde doğru
olduğu bildirilen başka bir söze uyması lazımdır. Böyle de yapamazsa, Hanefi
mezhebinde bulunan kimse, Hanefi mezhebindeki âlimlerin fetvâ olarak seçilmemiş
zayıf sözlerine uyarak, işini görür.
Sual:
Namaz kılan kimsenin, bedeninde, elbisesinde ve namaz kıldığı yerde, necaset
olursa, namazı kabul olmaz mı?
Cevap: Namaz
kılan kimsenin, bedeninde, elbisesinde ve namaz kılacağı yerde necaset, pislik
bulunmamalıdır. Başörtüsü, başlık, sarık, mest ve nalın da elbiseden sayılır.
Boyuna sarılı atkının sarkan kısmı, namaz kılan ile birlikte hareket ettiği
için elbise sayılır ve burası temiz olmazsa, namaz kabul olmaz. Yaygının,
bastığı ve başını koyduğu yeri temiz olunca, başka yerinde necaset bulunursa,
namaz kabul olur. Çünkü yaygı, atkı gibi bedene bitişik değildir. Fakat kapalı
şişe içinde, idrar taşıyanın namazı caiz olmaz. Çünkü, şişe bevlin meydana geldiği
yer değildir. Cebinde kapalı kutudaki kanlı mendil, necis bez varken namaz
kılmak caiz değildir. İki ayağın bastığı ve secde ettiği yerin temiz olması
lazımdır.
Sual:
Necasetin üzeri örtülürse bunun üzerinde namaz kılınabilir mi?
Cevap: Necasetin
üstü, bezle, cam veya naylon gibi bir şeyle örtülü ise, bunun üstünde kılınan
namaz kabul olur.
Sual:
Din bilgilerine inanmamak, din âlimlerini kötülemek, aşağılamak, imanı
tehlikeye sokar mı?
Cevap: İslam bilgilerine inanmamak, bunları ve din âlimlerini aşağılamak, kötülemek de, küfr-i cühûdî olur.