Münâkaşayı terk edene verilen müjdeler!..
28/01/2021 Perşembe Köşe yazarı V.T
"Rabbimin beni
putlara tapmaktan sonra ilk nehyettiği şey münâkaşadır.”
Ebü'l-Velîd Kurtubî hazretleri hadis ve fıkıh âlimidir. 338'de (m. 950)
Endülüs’te (İspanya) Kurtuba'da (Cordoba) doğdu. Burada büyük âlimlerden hadis
ve fıkıh tahsil ederek icazet aldı. Batalyevs (Badajoz), sonra Kurtuba kadılığına
tayin edildi. 429'da (m. 1038) vefat etti. Naklettiği hadîs-i şerîflerden
bazıları:
“Kim, haksız olduğu hâlde münâkaşayı terk ederse, onun için Cennet
bahçelerinde ev yapılır. Kim de haklı olduğu hâlde münâkaşayı terk ederse, onun
için Cennetin ortasında bir ev yapılır.”
“Ahlâkını güzelleştirene Cennetin en yüksek yerinde bir ev yapılır.”
“Münâkaşayı bırakın. Çünkü ben; bahçesinde, ortasında ve en yükseğinde
olmak üzere, haklı olduğu hâlde münâkaşayı terk eden kimse için üç ev
biliyorum. Münâkaşayı terk edin. Çünkü Rabbimin beni putlara tapmaktan sonra
ilk nehyettiği şey münâkaşadır.”
“Kimse ile mücâdele etmeyen, haklı olsa bile, dili ile kimseyi incitmeyen
Müslümanın, Cennete gireceğine size söz veriyorum. Şaka yapmak için ve
yanındakileri güldürmek için de olsa yalan söylemeyenin, Cennete gireceğini
size söz veriyorum. İyi huylu olanın, Cennetin yüksek derecelerine kavuşacağını
size söz veriyorum.”
“Allahü teâlânın onunla hatâları mahvedip dereceleri yükselttiği şeyi size
bildireyim mi? Şiddet ve melâlet anlarında, âdabına riâyet ederek güzelce
abdest almak, câmilere gitmek ve bir namazı kıldıktan sonra diğer namaz vaktini
beklemektir. (Sonra üç defa) İşte bu ribâttır.” [Hadîs-i
şerîfin şerhi: Burada, “Şiddet ve melâlet anlamından murâd; şiddetli
soğuk, sahibini, hareketten alıkoyan hastalık ve insanın abdest almasını
zorlaştıran daha başka hâllerdir. Hadîs-i şerîfte bildirilen amellere devam
eden kimse, Allahü teâlâdan; günahlarının af ve mağfiret edilmesini,
sevaplarının arttırılmasını ve Cennete konulmasını ümit edip beklediği için,
Resûlullah efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem), bu kimseyi düşmana karşı
nöbet (ribât) tutan ve nöbet tutarken şehîd olmayı bekleyen kimseye
benzetmiştir. Bazı âlimler de; “Yukarıdaki amellere ribât buyurulması, bu
amellerin, sahibini günâh işlemekten alıkoymasından dolayıdır” demişlerdir.]
Resûlullah efendimiz buyurdu ki: “Misvak kullanınız. Çünkü misvak ağzı temizler, Allahü teâlânın rızâsını kazandırır. Cebrâil bana misvakı öyle tavsiye etti ki, bana ve ümmetime misvakın farz olmasından korktum.”