Tabut başında dua etmek
10/12/2020 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Cenaze namazından sonra, ayakta dua etmek mekruhtur.
Sual: Cenaze namazı kılındıktan sonra, tabutun başında dua etmek, konuşma
yapmak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Cenaze namazı kılındıktan sonra tabutun yanında dua etmek caiz
değildir. Zübde-tül-makâmât kitabında deniyor ki:
“İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin cenaze namazı kılındıktan sonra, durup
dua yapılmadı. Hemen mezarlığa götürüldü. Cenaze namazından sonra, ayakta dua
etmenin mekruh olduğu, fıkıh kitaplarında yazılıdır. Bazı imamlar yapıyorlar
ise de, sünnete uygun değildir.” Cenaze namazı kılındıktan sonra dua etmenin,
konuşma yapmanın caiz olmadığı Bezzâziyye fetvâsında da yazılıdır.
Sual: Herhangi bir sebeple mezar açıldığında, mezardaki cenazeyi tekrar
kefenlemek gerekir mi?
Cevap: Mezardan çıkarılmış, çıplak görülen bir ölü, kokmamış ise, sünnet
üzere kefenlenip gömülür. Kokmuş ise, bir beze sarılıp gömülür.
Sual: Hasta olan bir kimse, sağlamken kazaya kalan namazlarını, teyemmüm
yaparak, oturduğu yerde veya ima ile kaza edebilir mi?
Cevap: Bir kimse, sağlamken kılmadığı namazları, hasta iken teyemmüm ederek
veya ima ile kaza etmesi caizdir. İyi olursa, tekrar kılması lazım olmaz. Kaza
kıldığını başkasına bildirmemelidir. Çünkü namazı vaktinde kılmamak günahtır.
Günahı ise, gizlemek lazımdır.
Sual: Buğday ekmek için tarla kiralayan kimse, buğdaylar olgunlaşmadan önce
kira müddeti biterse, nasıl hareket eder?
Cevap: Buğdaylar olgunlaşmadan kira müddeti biterse, buğdaylar oluncaya
kadar kira müddeti uzatılır.
Sual: Kiradaki bir evi veya bir dükkânı satın alan bir kimse, ev veya
dükkândaki kiracıyı hemen çıkarabilir mi?
Cevap: Kirada bulunan malı satın alan başka bir kimse, kontratı bitmeden
kiracıyı çıkaramaz. Müşteri, kontrat bitinceye kadar bekler veya kira akdini
mahkeme kararı ile feshettirir.
Sual: Peygamber efendimizin kabrini ziyaret etmenin, dinen hükmü nedir?
Cevap: İmâm-ı a’zam Ebû Hanîfe hazretleri; “Kabr-i saadeti ziyaret
etmek sünnetlerin en kıymetlisidir” buyurmuştur. Vacip diyen âlimler de vardır.
Bunun için, Şâfiî mezhebinde Kabr-i saadeti ziyaret etmek nezrolunur.
Sual: Cünüpken, vücuttaki kılları almanın, koltuk altı ve kasık tıraşı
olmanın mahzuru var mıdır?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde; “Cünüp iken, kasıkları tıraş etmek mekruhtur” denmektedir.