Fıkıh bilgilerini öğrenmemek günahtır!
21/02/2023 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslüman kendisine
lazım olan fıkıh bilgilerini öğrenmezse günaha mı girer?
Cevap: Öğrenmesi
farz veya vacib olan fıkıh bilgilerini öğrenmemek fısktır, günahtır. Fasıkların
şahitliği kabul olmadığı için, şahitlere itiraz olunduğu zaman, hâkim şahitlere
fıkıhtan sorarlardı. Bilmezlerse, ret olundukları gibi, tazir de olunurlardı.
İbni Âbidîn'in ön sözünde buyuruyor ki:
“Kur’ân-ı kerimden namaz kılacak kadar ezberlemek farzdır. Bunu
öğrendikten sonra, fıkıh bilgilerinden farz-ı ayın olanları öğrenmek, Kur’ân-ı
kerimin fazlasını ezberlemekten daha iyidir. Çünkü, Kur’ân-ı kerimi ezberlemek,
yani hafız olmak farz-ı kifayedir. İbadetler ve muâmelat için lazım olan fıkıh
bilgilerini öğrenmek ise farz-ı ayındır. Helalden, haramdan iki yüz bin
meseleyi ezberlemek lazımdır. Bunların bir kısmı farz-ı ayındır. Bir kısmı da
farz-ı kifayedir. Herkese, işine göre, lüzumlu olanlar farz-ı ayın olur. Fakat
hepsini öğrenmek, Kur’ân-ı kerimi ezberlemekten daha iyidir. Tefsir ile vakit
geçirmek doğru değildir. Çünkü, tefsir ile, vaaz ve kıssa öğrenilir. Fıkıh
okuyarak, helali, haramı öğrenmelidir. Allahü teâlâ hikmeti övdü. Tefsir
âlimlerinin çoğu “Hikmet, fıkıhtır” dedi. Bir fıkıh âlimi, bin zahitten daha
kıymetlidir. Fıkıh bilgileri, dört mezhebin âlimlerinden öğrenilir. Dört
mezhepten birinde bulunmayan fıkıh bilgisi caiz değildir. Tefsir ilminin
kaideleri kurulmamış, kollara ayrılmamış, sonuna varılmamıştır. Her âyetin çok
tefsiri vardır. Hepsini Allahü teâlâdan başka kimse bilmez.”
Sual:
Ezan okumak, imamlık yapmak için ücret almak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Ezan,
imamlık, Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumak, din bilgisi öğretmek için ücret almak
caiz değil ise de, imamlık, müezzinlik ve ilim öğretmek için ücret almaya izin
verilmiştir. Haram işler için ücret almak caiz değildir.
Hafız, okumak için, çok veren ile az vereni ayırt etmemelidir.
Ayırt ederse, para kazanmak için hafız olmuş demektir. Bu ise, haramdır.
Hafızlar, Kur’ân-ı kerim ve mevlid okumakla geçinmemeli. Bunları, para
düşünmeden, Allah rızası için okumalıdır. İmamlıkla, sanatla veya ticaretle
geçinmelidirler.
Sual:
Abdest alırken de kıbleye mi dönmelidir?
Cevap: Kıbleye karşı, abdest almak, abdestin edeblerindendir.