Kurban kesmesi vacip olanlar
13/07/2020 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Fıtra ve kurban nisabına malik olana zengin denir.
Sual: Elinde mevcut birikmiş parası olmayıp da, evi, arabası olan kimsenin,
kurban kesmesi gerekir mi?
Cevap: İhtiyacı olan eşyadan ve borçlarından fazla olarak, zekât nisabı
kadar malı, parası bulunan her Müslümanın, fıtra vermesi ve kurban kesmesi
vacip olur. Fıtra ve kurban nisabına malik olana zengin denir. Bunun
zekât alması haram olur.
İhtiyaç eşyası demek, kıymetleri ne kadar çok olursa olsun, bir ev, bir
aylık yiyecek, her yıl üç kat elbise, çamaşır, evde kullanılan eşya ve aletler,
binecek vasıtası, meslek kitapları ve ödeyeceği borçlarıdır. Bu eşyanın mevcut
olması şart değildir. Eğer mevcut iseler, zekât, fıtra ve kurban için nisap
hesabına katılmazlar. Ticaret için olmayan, ihtiyacından artan eşya, kiradaki
evler, evindeki süs eşyası, yere serili olmayan halılar, kullanılmayan fazla ev
eşyası, sanat ve ticaret aletleri, burada ihtiyaç eşyası sayılmaz. Bunlar fıtra
ve kurban için, nisap hesabına katılır. Oturduğu ev büyük ise, ihtiyacından
fazla, kullanılmayan odaların nisaba katılmaması sahihtir.
Köyde, çölde, şehirde mukim olan, akıllı, baliğ, hür ve Müslüman erkek ve
kadının, ihtiyacından fazla nisap miktarı malı veya parası varsa, Kurban
Bayramı için niyet ederek, belli günlerde, belli bir hayvanı kesmeleri vacip
olur. Şeyhayne göre, babasının, zengin çocuğu için de çocuğun malından kesmesi
lazımdır. Etini bu çocuktan başkası yiyemez. Çocuktan artan et satılıp, parası
ile çocuğa, elbise gibi, devamlı kullanılabilecek şeyler alınır. Fakat fetva
İmâm-ı Muhammed'in ictihâdına göredir. Buna göre, babanın çocuğu için kendi
malından da, çocuğun malından da kesmesi vacip değildir.
***
Sual: Sadece maaşı olan ve bununla da zar zor geçinen fakat kurban nisabına
malik olan bir kimse, kurban kesecek midir?
Cevap: Aldığı kira veya maaşla güç geçinen bir kimse, nisaba malik ise, para
biriktirip, fıtra vermeli ve kurban kesmelidir. Etin hepsini kavurma yapıp,
birkaç ay et parasından biriktirerek gelecek yılın fıtra ve kurban parası
olarak saklamalıdır. Böylece, fıtra ve kurban sevabından mahrum kalmamalıdır.
Kurban kesen, kendini Cehennemden azat etmiş olur. Bir hadis-i şerifte;
(Hasislerin, cimrilerin en kötüsü, kesmesi vacip olduğu hâlde kurban kesmeyendir) buyuruldu.