Doğru din âlimlerine mürşid denir...
15/06/2021 Salı Köşe yazarı V.T
Mürşid; kalb, ruh ve beden ile yapılan ibâdetleri bilen ve başkalarına
da öğreten âlimdir.
Alî bin Süleymân Merdâvî hazretleri Hanbelî fıkıh âlimlerindendir. 817 (m.
1414)’de Filistin’de Nablus’a bağlı Merdâ beldesinde doğdu. Şeyhülislâm Ebû
Ömer Medresesi’nde tahsil gördü. Şam’da Hanbelî kadılığı yaptı. 885 (m.
1480)’de Şam’da vefat etti. Buyurdu ki:
"Namazın sahih olması için, abdest almak, kullanılan suyun temiz
olması, namazı vaktinde kılmak ve kıbleye karşı kılmak, namazdaki âyetleri,
tesbîhleri ve duâları doğru okumak ve daha nice şartları, vesîleleri bilmek ve
yapmak lâzımdır. Her ibâdetin de böyle şartları, vesîleleri vardır. Bunlar,
senelerce çalışarak öğrenilir. Bunlar düşünmekle, rüyâ ile öğrenilemez. Bunlara
inanan, bilen ve yapan âlimlerden işitirek veya kitaplarını okuyarak öğrenilir.
Böyle îmanı, kalbi temiz, doğru din âlimlerine müderris, muallim ve mürşid
denir. Mürşid demek, su üstünde yürüyen, havâda uçan, kaybolan şeyleri bilen,
okuyup, üfleyerek hastalara şifâ veren kimse demek değildir. Şeriati, yâni
kalb, ruh ve beden ile yapılan ibâdetleri bilen ve yapan ve başkalarına da
öğreten Ehl-i sünnet âlimi demektir. Her Müslümanın, Mâide sûresindeki emre
uymak için, böyle bir mürşidi veya kitaplarını araması, farz ve nâfile, bütün
ibâdetleri Ondan öğrenmesi lâzımdır.
Yemek, içmek, giyinmek gibi âdette olan bid'atlerin mezmum, çirkin
olanlarını, kâfirlerden görüp almak ve kötü olmayanları da, onlara benzemek
için alıp kullanmak tahrîmen mekruhtur. Kötü ve zararlı olmayanları, onlara
benzemeye özenmeden yapmak, kullanmak mekruh olmaz. Resûlullah papazların
kullandığı ayakkabıyı yaptırıp kullanmıştır."
Namazlardan ve duâlardan sonra Fâtiha sûresini okumak bid'at midir, değil
midir? Kısaca bildirelim:
Bid'at diyenler ve değildir diyenler oldu. Çoğuna göre, duâ okuması bildirilen yerlerde, Fâtiha okumak daha iyidir. Namazlardan sonra duâ edilmesi de, hadis-i şeriflerde bildirilmiştir. Bid'at, İslâmiyetin sahibinin izni olmadan yapılan ibâdetlerdir. Fâtiha sûresi duâların en iyisini bildirmek için nâzil oldu. Bunun namazlardan ve duâlardan sonra okunmasına bid'at diyen olmamıştır. Herkesin birlikte yüksek sesle okumaları yasaktır. İmâm, fâtiha dediği zaman, herkesin sessizce okumaları iyi olur. Çünkü, duâların sonunda hamd etmek müstehabdır. Hamd etmenin en iyisi de, Fâtiha okumaktır. Farzla sünnet arasında okumak ve isteklerine kavuşmak için okumak mekruhtur.