Zamanımızda ictihad edecek kimse yoktur!
23/08/2022 Salı Köşe yazarı O.Ü
Dört mezhebden birine
girmeyen kimse, Ehl-i sünnet olmaz. Mezhebsiz olur.
Sual: Zamanımızda
kendini âlim tanıtan bazı kimseler kendi görüşlerini ictihad diye takdim
ediyor, böylelerine inanılır mı?
Cevap: Bugün ictihad
edebilecek kadar derin âlim hiç yoktur. Her Müslümanın dört mezhebden birinin
ilmihal kitabını okuyup öğrenmesi, imanını ve bütün işlerini buna uydurması
lazımdır. Böylece, bu mezhebe girmiş olur.
Dört mezhebden birine
girmeyen kimse, Ehl-i sünnet olmaz. Mezhebsiz olur. Mezhebsiz olan da, ya
yetmişiki bozuk fırkadan birindedir, yahut kâfir olmuştur. Es-Sâvî tefsirinde,
Kehif suresinin yirmidördüncü âyetinin tefsiri haşiyesinde buyuruyor ki:
“Dört mezhebden
olmayan kimsenin sözü, Sahabenin sözüne veya sahih olan hadis-i şerife, yahut
âyet-i kerimeye uygun olsa da, buna uymak caiz değildir. Dört mezhebden birinde
olmayan kimse sapıktır. Başkalarını da, hak yoldan ayırmaktadır. Dört mezhebden
ayrılmak küfre kadar gider. Müteşâbih âyetlere zahirleri gibi mana vermek,
kâfirlerin âdetleridir.”
Bir din adamı, Ehl-i
sünnet mezhebinde olduğunu bildiriyorsa ve mezhebinin bilgilerini yayıyorsa,
onun sözleri ve kitabı kıymetli olur. Okuyanlar faydalanır.
Mezhebsizlerin din
kitapları zararlıdır. Okuyanların dinini, imanını bozar.
Bu sebeple Ehl-i
sünnet mezhebini, doğru yazılmış, nakli esas alan kitaplardan öğrenmeye ve
çocuklarımıza öğretmeye çalışmalıyız. Ehl-i sünnet âlimlerinin kitapları ve bu
kitaplardan tercüme edilerek nakledilen bilgiler doğrudur, bunları alıp
okumalı, okutmalı ve tanıdıklara, hatta bütün Müslümanlara yaymaya, dağıtmaya
uğraşmalıdır. Böylece, emr-i maruf yapıldığı için cihad sevabı kazanılmış olur.
Sual: Başkasının kâfir
olmasını isteyen bir Müslümanın da imanı gidebilir mi?
Cevap: Kâfir olmayı
isteyen kimse, buna niyet ettiği anda imanı gider, kâfir olur. Başkasının kâfir
olmasını isteyen kimse, küfrü beğendiği için istiyorsa, kâfir olur. Kötü, zalim
olduğundan, zulmünün cezasını Cehennemde çekmesi için istiyorsa, kâfir olmaz.
Küfre, imanın gitmesine sebep olduklarını bilerek ve arzusu ile küfür yani imanı gideren kelimeleri söyleyen de kâfir olur. Bilmeyerek söylüyorsa, âlimlerin çoğuna göre yine kâfir olur. Küfre sebep olmayan kelime söylemek isterken, şaşırarak, küfre sebeb olanı söylerse kâfir olmaz.