Mi’râc, rûh ve beden iledir
18/02/2023 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Peygamber efendimizin
mi’râcını, sadece ruhen veya rüyada oldu diyenler oluyor. Böylelerine nasıl
cevap vermelidir?
Cevap: Resulullah
efendimizin fiilî mucizeleri çoktur. Bu mucizelerden birisi de, Mi’râc
mucizesidir. Mi’râc, hem ruh, hem de beden ile olmuştur. İsrâ suresinin ilk
âyet-i kerimesinde meâlen;
(Kulumu
gece Mescid-i harâmdan Mescid-i Aksâya götürdüm) buyurulmaktadır. Kul,
insana denir. Ruha veya insanın bir hâline kul denmez.
Filistin, Arabistan'a, başka memleketlerden daha yakın olduğu
için, (En yakın yer) buyuruldu. Mescid-i
Aksâ o zaman yeryüzünde bulunan mescitler arasında, Mekke'ye en uzak olanı idi.
Bunun için, (En uzak mescid) buyuruldu. En yakın
yerde en uzak mescid niçin bulunamazmış ki?
Namaz, önceden Mescid-i Aksâya karşı kılınırdı. Kudüs'te mescid
olmasaydı, oraya karşı namaz kılmak emrolunur mu ve Resulullah efendimiz,
Kudüs'te Mescid-i Aksâda namaz kıldım der mi idi? Mi’râca inanmayanlar,
Resûlullah efendimizin bedeni ile Kudüse ve göklere götürüldüğünü kavrayamadığı
için inanamıyorlar. Eğer Mi’râc, rüyada olsaydı, müşrikler, buna bir şey demezlerdi.
Resulullah efendimiz; (Beden ile gittim) buyurduğu
için inanmadılar. Medâric-ün-nübüvve kitabında deniyor ki:
“Allahü teâlânın Muhammed aleyhisselama olan ihsanlarından biri
de, Onu Mi’râca çıkarmasıdır. Resulullahın Mekke'den Mescid-i Aksâya götürüldüğü,
Kur’ân-ı kerimde açıkça bildiriliyor. Buna inanmayan kâfir olur. Mescid-i
Aksâ'dan göğe çıkarıldığını meşhur hadisler haber veriyor. Buna inanmıyan,
bidat ehli olur. Mi’râcın uyanık iken ve cesed ile olduğunu, Eshab-ı kiramın,
tabiinin, hadis âlimlerinin, fıkıh âlimlerinin ve kelâm âlimlerinin çoğunluğu
haber vermişlerdir. Müşrikler, mi’râca inanmadıkları ve imtihan ederek Mescid-i
Aksâdan bilgi istedikleri için, İsrâ suresinde, Mescid-i Aksâ'ya kadar
götürüldüğü açıkça bildirildi. Bu surede meâlen;
(Âyetlerimi
göstermek için götürdüm) buyurulması, göklere
çıkarıldığını gösteriyor. Bu sûrenin 60. âyetinde meâlen;
(Sana
gösterdiğimiz rüyayı insanlara fitne yaptık) buyurulmaktadır.
Tefsir âlimlerinin çoğu, buradaki rüya kelimesinin uyanıkken gece görmek için kullanıldığını bildirmişlerdir. Mi’râc hadis-i şerifi, Buhârî ve Müslimde uzun yazılıdır.”