Uykuda ihtilam olan kimse...
21/12/2020 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
İhtilam olduğunu hatırlayan kimse, bir yerde meni görmezse, gusül
etmez.
Sual: Uykusunda ihtilam olduğunu hatırlayan fakat uyanınca iç çamaşırında
meni bulaşığı görmeyen kimsenin, yine de gusül alması gerekir mi?
Cevap: İhtilam olan kimse, uyanınca, yatakta, elbise veya bacağında yaşlık
görse, bunun meziy denilen beyaz akıcı sıvı olduğunu anlarsa veya uyanık iken
meziy aksa, gusül lazım olmaz. İhtilam olduğunu hatırlamadan, meni görse, gusül
lazım olduğu, söz birliği ile bildirildi. Meziy sansa ihtiyaten gusül lazım
olur. İhtilam olduğunu hatırlayan kimse, bir yerde meni görmezse, gusül
etmez.
Sual: Bir kimse, namaz kılarken, namazın içindeki vacipleri bilerek
yapmasa, böyle kıldığı namazlara bir zarar gelir mi?
Cevap: Namazın içindeki vaciplerden birini bilerek yapmamak, namazı bozmaz
ise de günah olur. Bu vacipleri unutarak yapmayan, secde-i sehiv eder.
Sual: Vaktin namazını kıldığında şüphe eden bir kimse nasıl hareket eder?
Cevap: Namazı kıldığında şüphe eden kimse, vakit çıkmadı ise, tekrar kılar.
Vakit çıktı ise, namazı tekrar kılmaz.
Sual: Dinî yazılar bulunan gazete veya benzeri kâğıtları, herhangi bir
şey sarmak için kullanmanın dinen mahzuru olur mu?
Cevap: Fıkıh yazılı kâğıtlara bir şey sarmak caiz değildir. Allahü teâlânın
ve Peygamberlerin aleyhimüsselâm isimleri yazılı ise, bunları silip, sonra bir
şey sarılabilir. Fakat, bunlara da sarmamak layıktır. Çünkü, Kur’ân-ı kerimin
harfleri de muhteremdir.
Sual: Üzerinde mübarek yazılar bulunan, halı, hasır gibi şeyleri yere
sermekte mahzur var mıdır?
Cevap: Bu konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde, dokuyarak veya boya ile mübarek yazı bulunan halıyı, hasırı,
seccadeyi yere sermek, üzerine oturmak ve her ne suret ile olursa olsun
kullanmak ve paralar, mihraplar ve duvarlar üzerlerine yazmak mekruhtur.
Bunları duvara asmak mekruh olmaz.” Kâbe-i muazzama resmi de, yazı gibidir.
Resim, nakış bulunmayan seccade kullanmalıdır.
Sual: Bir kimse, yatağın içinde, yatar şekilde Kur’ân-ı kerim okuyabilir
mi?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi abdestsiz tutmak haramdır, ezberden okumak caizdir. Yatağa abdestli girmek sünnettir. Şir'at-ül-islâm şerhinde; “Kur’ân-ı kerimi yatakta, yatarak ezberden abdestsiz okumak caizdir ve sevaptır. Fakat, başını yorgandan dışarı çıkarmalı ve bacakları bitiştirmelidir” deniyor.