Cenazeyi nasıl götürülmelidir?
22/12/2020 Salı Köşe yazarı O.Ü
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: "Cenazeyi kırk adım taşıyanın kırk
büyük günahı affolur."
Sual: Cenazeyi ne şekilde götürmeli, taşımaya tabutun ne tarafından
başlamalıdır?
Cevap: Cenaze taşımakta önce ön tarafta, meyyitin sağ tarafı, sağ omuza
alınıp, on adım taşınır. Sonra, arka sağ bacak tarafı sağ omuzda, on adım
taşınır. Sonra meyyitin sol tarafına, yani arkadan bakıldığına göre, tabutun
sağ tarafına geçip, sol omuzda, on adım önde, on adım arkada taşınır. Hepsi
kırk adım eder. Hadis-i şerifte; (Cenazeyi kırk adım taşıyanın kırk
büyük günahı affolur) buyuruldu.
Sual: Kendi mezhebindeki farzı yapmamak veya kendi mezhebinde haram olarak
bildirilen bir şeyi yapmak için mezhep değiştirmek yahut taklit etmek uygun
olur mu?
Cevap: İslamiyetin bildirdiği hükümlere uymaktan kurtulmak için, mezheplerin
ruhsatlarını, kolaylıklarını araştırıp, bunlara göre iş yapmak caiz değildir.
Böyle araştırmaya telfîk denir. İhtiyaç olunca, başka mezhebe
geçmek veya birkaç şeyi başka mezhebe göre yapmak caizdir. Farzı yapmamak veya
haramı yapmak için hile yapmak haramdır ve buna, Hîle-i bâtıla denir. Bir şey,
farz veya haram olmadan önce, farz veya haram olmasını önlemek caizdir ve buna
Hîle-i şer’ıyye denir.
Sual: Vekilin, vekil olmayı, dili ile söyleyip kabul etmesi şart mıdır?
Cevap: Fetâvâ-yı Hindiyyede deniyor ki: “Vekilin, vekil olmayı kabul
etmesi şart değildir. Reddetmezse, kabul ettiği anlaşılır.”
Sual: Büyük olan oğlan ve kız çocukları öldüğünde, kefenleri, aynen
büyükler gibi mi olur?
Cevap: Büyük oğlan, adam gibi kefenlenir. Büyük kız, kadın gibi kefenlenir.
Küçük oğlan bir, küçük kız, iki parça kefene sarılır. Ölü doğan çocuk, düşük ve
insan uzvu mesela kolu kefenlenmez, bir beze sarılıp gömülür.
Sual: Namaz kıldıktan sonra, kaç rekat kıldığında şüphe eden bir kimse, bu
namazı tekrar mı kılar?
Cevap: Bir kimse, namazını bitirdikten sonra, kaç rekat kıldığında şüphe
ederse, buna vesvese denir. Buna ehemmiyet vermez. Ancak namazdan sonra, bir
adil Müslüman, yanlış kıldın derse, tekrar kılması iyi olur. İki adil kimse
söylerse, tekrar kılması vacib olur. Adil olmazsa, sözünü dinlemez.
Sual: Namazda harf değil de kelime değişik okunsa, namaz bozulur mu?
Cevap: Kelimeyi değiştirince, mana bozulursa, Kur’ân-ı kerimde benzeri bulunsa da bozar. Mana değişmezse, bozmaz.