Allah'ın nimetlerine şükretmek gerekir
02/10/2024 Çarşamba Köşe yazarı H.Y
"Kendine verdiğim nimeti, benden bilip kendinden bilmeyen, nimetlerin
şükrünü eda etmiş olur. Rızkını kendi çalışması ile bilip, benden bilmeyen ise,
nimetin şükrünü edâ etmemiş olur."
İslâmiyet ve çalışma hayatı -2-
Helal rızka kavuşmak isteyen sebeplerine yapışmalıdır!
Para kazanmak, malı arttırır. Fakat rızkı arttırmaz. Rızık, mukadderdir. Yani
ezelde ayrılmıştır. Rızık, maaşa, mala, çalışmaya bağlı değildir. Fakat Allahü
teâlâ emrettiği için çalışmak gerekir. Çünkü, Allahü teâlânın işleri, sebepler
altında tecelli eder. Âdet-i İlâhiyye böyledir. Fakat, bazen, sebebe
yapışıldığı hâlde, iş hasıl olmayabilir. Yahut, sebepsiz de, hasıl olabilir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Rızkının bol olmasını isteyen, sıla-i rahm
etsin!) [Buhari]
(Rızık için üzülme, takdir edilen [ezelde
ayrılmış olan] rızık seni bulur.) [İsfehani]
(Zikrin hayırlısı hafî [gizli] olanı,
rızkın hayırlısı ise kâfi olanıdır.) [Beyheki]
(Allahü teâlâ sevdiğine, rızkını kâfi [yetecek
kadar] verir.) [Ebuşşeyh]
(Helal kazanmak için sıkıntı çekene, Cennet vacip
olur.) [İ.Gazali]
(Rızka kavuşan çok hamd etsin!) [Hatib]
Rızıkların dağılması sabah namazından sonra olur.
Manevî rızıkların dağılması ise ikindi namazından sonradır. Bu iki vakitte
uyumamaya dikkat etmelidir! (El-Envar)
Hamd etmek, Allahü teâlâya şükretmek demektir. Her
nimetin Allahü teâlâdan geldiğine inanmak gerekir. Allahü teâlâ, Hazret-i
Musa’ya buyurdu ki:
(Kendine verdiğim nimeti, benden bilip kendinden
bilmeyen, nimetlerin şükrünü eda etmiş olur. Rızkını kendi çalışması ile bilip,
benden bilmeyen ise, nimetin şükrünü edâ etmemiş olur.) [İ.Gazali]
Peki, "Çok kazanmak için çok çalışmak dine aykırı
mıdır?" Kendinin ve çoluk çocuğunun nafakasını kazanacak ve
borçlarını ödeyecek kadar çalışıp kazanmak farzdır. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Çalışıp kazanmak farzdır.) [Taberani]
Çoluk çocuğunun bir yıllık nafakasını toplayacak kadar
çalışmak mubahtır. Müslümanlara yardım için, cihad etmek için fazla çalışıp
kazanmak müstehaptır, iyidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (İnsanların
en iyisi, insanlara faydalı olandır.) [Kudaî]
Gösteriş için, övünmek için kazanmak tahrîmen
mekruhtur. Çalışmak rızkı artırmaz. Çalışmak takdir edilen rızka kavuşturmaya
vesiledir. Rızkı veren Allahü teâlâdır. Çalışmak sebebe yapışmaktır. Sebeplere
yapışmak sünnettir. (El-İhtiyar)
Âhiret sevabı için, (çok kazanmak
için, çok çalışmak gerekir) sözü elbette pek hoştur. Kur'ân-ı kerimde mal
için 'hayır' adı verilmiş ve mal övülmüştür. Hadis-i şerifte de
buyuruluyor ki: (Bir zaman gelir ki, kişi dinini ve dünyasını ancak
para ile ayakta tutabilir.) [Taberani]