Teravih namazı kılmak sünnettir
06/04/2022 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
“Erkeklerin ve
kadınların, yirmi rekat teravih namazı kılması, sünnet-i müekkededir."
Sual: Teravih
namazını, kadın, erkek her Müslümanın kılması gerekir mi, cemaatle kılınması ve
camiye gidilmesi şart mıdır?
Cevap: Teravih namazı
ile alakalı olarak Nûr-ül-îzâh şerhinde ve hâşiyesinde buyuruluyor ki:
“Erkeklerin ve
kadınların, yirmi rekat teravih namazı kılması, sünnet-i müekkededir. İnanmayan
sapıktır ve şahitliği kabul olmaz. Resulullah efendimiz, birkaç gece, teravihi
cemaatle sekiz rekat olarak kıldı. Evlerine gidince, yirmi rekate tamamladılar.
Yalnız olarak yirmi rekat kıldığı da bildirilmiştir. Dört mezhebde de yirmi
rekattir. Sünnet olduğu buradan anlaşıldı. Üç halife ve zamanlarındaki Eshab-ı
kiramın hepsi, cemaatle yirmi rekat kıldılar. Bu halifelere ve Eshab-ı kiramın
icmaına uymamız, hadis-i şerif ile emrolunmuştur.”
Teravih namazı,
yatsının son sünnetinden sonra ve vitirden önce kılınır. Bir kimse, yatsıyı
kılmadan önce teravihi kılamaz. Vitirden sonra ve sabah namazına kadar
kılınabilir. Fecir doğunca kılınamaz, kaza da edilmez. Çünkü teravih kuvvetli
sünnet ise de, akşam ve yatsının son sünnetleri kadar kuvvetli değildir. Bu
sünnetler ise, kaza edilmez. Yalnız farz namazlar ile vitrin kazası lazımdır.
Teravih namazı, Şâfiide kazâ edilir.
Teravihi cemaat ile
kılmak, sünnet-i kifayedir. Camide cemaatle kılınınca, başkaları evde yalnız
kılabilir, günah olmaz. Fakat, camideki cemaat sevabından mahrum kalır. Evde,
bir veya birkaç kişi, cemaatle kılarsa, yalnız kılmaktan yirmiyedi kat fazla
sevap kazanılır.
Her iki rekatte bir
selam verilip, hemen sonraki rekate kalkılır. Yahut dört rekatte bir selam
verilir. Her dört rekat arasında, dört rekat kılacak kadar oturup, salevat veya
tesbih okunur veya sessizce oturulur. İki rekatte bir selam vermek ve her
iftitah tekbirinde niyet etmek daha iyidir.
Yatsıyı cemaatle
kılmayanlar, toplanıp da, teravihi cemaatle kılamazlar. Çünkü teravihin
cemaati, farzın cemaati olması lazımdır. Yatsıyı cemaatle kılmayan bir kimse,
farzı yalnız kılıp, sonra teravihi kılan cemaate katılabilir.
Sual: Hastanın, hamile
kadının ve harb eden askerin oruç tutması gerekir mi?
Cevap: Hasta, hastalığı artacak ise, hamile kadın, süt veren kadın, harb eden asker zayıf olursa, oruç tutmaz. İyi olunca kaza eder.