Teravih namazında okunacak dua
07/04/2022 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Teravih namazına
başlarken ve bittikten sonra çeşitli şekilde okunan dualar vardır.
Sual: Teravih namazına
başlarken ve sonunda, çeşitli dualar okunuyor. Bu dualar nelerdir ve nasıldır?
Cevap: Teravih namazına
başlarken ve bittikten sonra çeşitli şekilde okunan dualar vardır. Mesela
teravih namazına kalkarken okunacak dualardan birisi şöyledir:
“Sübhâne zil mülki vel
melekût. Sübhâne zil izzeti vel azameti vel celâli vel cemâli vel ceberut.
Sübhânel melikil mevcûd. Sübhânel melikil ma'bûd. Sübhânel melikil hayyillezî
lâ yenâmü ve lâ yemût. Sübbûhun kuddûsün Rabbünâ ve Rabbül melâiketi verrûh.
Merhaben, merhaben, merhabâ yâ şehre Ramezân. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ
şehrel-bereketi vel gufrân. Merhaben, merhaben, merhabâ yâ şehret-tesbîhi
vet-tehlîli vez-zikri ve tilâvet-il Kur'ân. Evvelühû, âhiruhû, zâhiruhû,
bâtınühû, yâ men lâ ilâhe illâ hüv.”
Ramazanın onbeşinde
sonra "Merhaba" diye okunan yerler, "Elveda" diye okunur.
Teravih namazı bitince okunacak dua da şöyledir:
“Allahümme salli alâ
seyyidinâ Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammed. Biadedi külli dâin ve
devâin ve bârik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesîrâ. (Üç defa okunur
ve üçüncüsünde) ve salli ve sellim ve bârik aleyhi ve aleyhim kesîran
kesîrâ, denir.
Yâ Hannân, yâ Mennân,
yâ Deyyân, yâ Burhân. Yâ Zel-fadlı vel-ihsân nercül-afve vel gufrân. Vec'alnâ
min utekâi şehri Ramezân bi hurmetil Kur'ân.”
Sual: Bir kimse, kendi
malından, başkasının fıtrasını verebilir mi?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir kimse, kendi
malından, başkası için fıtra verince, o kimse önceden emretmiş ise, caiz olur,
emri ile vermemiş ise, sonradan razı olsa da, caiz olmaz. Onun malı ile vermiş
ise, razı olunca caiz olur.”
Sual: Bir baba, kendi
çocuklarının fıtrasını, onlardan vekalet almadan da verebilir mi?
Cevap: Bir kimse,
nafakasını verdiği kimselerin, çocuklarının fıtralarını, onların emri ve
vekaleti olmadan verebilir.
Sual: Bir kimseye,
fıtra ve kurban vacip olduktan sonra, elindeki mal yok olsa, bu kimse
sorumluluktan kurtulur mu?
Cevap: Bir kimsenin nisaba malik olduktan, fıtra ve kurban vacip olduktan ve hac farz olduktan sonra mal elinden çıkarsa, af olmazlar. Hâlbuki, zekât ve uşur, malın elden çıkması ile affolur. Fakat, bunların elden çıkarılması ile bunlar da affolmaz.